Prosjekter

To år forsinket: Nå lyser Nordland ut ny kontrakt for å bli ferdig med fylkesvei 17

Prosjektet ligger allerede to år etter planen. Og er 60 prosent dyrere enn planlagt.

Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges.
Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges. Foto: Jarle Skoglund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. mars 2020 - 04:56

Det har ikke gått på skinner for rassikringsprosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet på Helgeland i Nordland. Hovedentreprenøren har overlevert prosjektet. Men strekningen sør for hovedtunnelen, der fyllingen og deler av veien raste ut høsten 2018, gjenstår.

Nå lyser den nye byggherren - Nordland fylkeskommune - ut en kontrakt for å sikre området og bygge ny vei på 350 meter ved rasstedet. Og dermed kan forhåpentligvis sluttstrek endelig bli satt for prosjektet høsten 2021 - to år forsinket.

Nordkraft og Aker vil gjøre om alle de aktuelle tomtene til datasenter. I Kvandal/Bjerkvik (bildet) har Aker allerede reservert 230 MW til Open AI og Microsoft. Nå søker Nordkraft om nye 290 MW samme sted. Til h.: Nordkraft-sjef Eirik Frantzen, i samtale med Kristian Røkke, styreleder for Aker-selskapet Aaktik Digital. I midten: Narvik-ordfører Rune Edvardsen.
Kommentar

Forutseende eller slu?: Grepet hans førte Open AI til Norge

Utbyggingsstrekningen fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet er merket med rødt. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Utbyggingsstrekningen fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet er merket med rødt. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Og dyrt er det blitt

Totalkostnaden var i sin tid satt til 525 millioner kroner. Siste totalprognose er på 830 millioner kroner. Det inkluderer alle kostnader knyttet til det undersjøiske raset, for eksempel omlegging av fergeruter og ekstra fergeavganger - og den nye kontrakten som lyses ut nå. Over 300 millioner dyrere, altså. Det er en økning på nesten 60 prosent.

Det var østerrikske PNC som vant kontrakten på arbeidet med en pris på 339,3 millioner kroner i 2016. Da var sluttdato for hele prosjektet satt til 2. september 2019.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Mange kjepper i hjulene

Arbeidene startet høsten 2016, men deretter ble det mange kjepper i hjulene:

  • Da PNC fikk tunnelriggen på plass våren 2017, lå firmaet allerede etter framdriftsplanen.
  • Vanninnsiget i tunnelen var større enn forutsatt.
  • I perioder var det store utskiftinger av mannskapet hos PNC.
  • Høsten 2017 gikk underentreprenør SA Anlegg fra Fauske konkurs, og det medførte forsinkelser.
  • 14. september 2018 gikk altså det undersjøiske raset, og en fylling og deler av veien forsvant ut i sjøen ved søndre tunnelinnslag.

Fylkesvei 17 Liafjell-Olvikvatnet

Prosjektet i Lurøy i Nordland startet høsten 2016 og forventes ferdig høsten 2021. Prosjektet strekker seg over cirka 5,5 kilometer, med to tunneler og ei kort bru. Den ene tunnelen gjennom Liatinden er på 1990 meter, og den andre tunnelen er på 415 meter. Olvikvatnet krysses med fylling i vatnet og ei bru på 15-20 meter. Tidligere anslag for totalkostnad var på 525,6 millioner kroner. 2020-budsjettet anslår totalkostnaden til 830 millioner kroner. Kostnadene for prosjektet har dermed økt betydelig, og ferdigstillingen er også svært forsinket. Mye skyldes det undersjøiske jordraset som skjedde høsten 2018, som tok med seg deler av veien, ifølge fylket.

Det er enkelt nok å gjenkjenne en drone visuelt på dagtid. I mørket kan det derimot være svært vanskelig, også å bedømme avstanden til lysene man ser. Dronen på bildet er nok fløyet med tillatelse.
Analyse

Stjerner, planeter og Widerøe-fly, men også noen droner

Kontrakten Fylkesvei 17 Liafjell sør dreier seg altså om rasområdet sør for tunnelen, og har en kostnadsramme på 90 millioner kroner inkludert mva. og byggherrekostnader.

– Blant annet skal vi etablere en spuntvegg i en sjøfylling for å holde veigrunnen stabil, forteller Forsmo.

Det er ikke lange veistubben, egentlig, men det er mye som skal gjøres. Noen av oppgavene i kontrakten:

  • Bygging av 350 meter vei, herunder en betongportal
  • Ferdigstilling av 50 meter tunnel med PE-skum, lysbolter, betongrekkverk og VA
  • 40 meter med støttemur i betong
  • 70 meter rørvegg
  • 75 meter fylling i og ved sjø
  • Rasvoll og steinspranggjerde

Arbeidene er planlagt å starte i juni i år. Sluttdato er satt til 16. april 2021.

Fylkeskommunen holder tilbudskonferanse i Mo i Rana 25. mars.

Frist for å gi tilbud er 6. mai.

Et eksempel på fylkesvei i Innlandet. Det er ikke kjent om akkurat denne veien er nominert.
Les også:

1500 veier nominert som «Norges dårligste»

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.