ELEKTRISK

Tidenes utbygging: Minst 150 nye lynladere i Norge før nyttår

Ionity dobler antall lynladere, mens BKK tredobler. Tidenes utbygging av lynladere er i full gang – også inne i bysentrum.

Ionity vil doble antall lynladere i Norge i løpet av høsten. Disse kan levere inntil 350 kW.
Ionity vil doble antall lynladere i Norge i løpet av høsten. Disse kan levere inntil 350 kW. Foto: Per Erlien Dalløkken
18. sep. 2019 - 17:01

Julaften kan komme tidlig i år. I hvert fall for elbileiere, som kan se frem til en storslått utbygging av både hurtigladere og lynladere.

Ifølge nobil.no er det i dag 2516 ladestasjoner i Norge, med 12.091 offentlige ladepunkt. Ifølge Norsk Elbilforening kan vi foreløpig velge mellom 12 ladestasjoner minst ett ladepunkt har kapasitet på 350 kW, mens 33 ladestasjoner har minst én 150 kW-lader.

Full fart hos Grønn Kontakt 

Blant de mest ivrige utbyggerne finner vi Grønn Kontakt. Produksjonssjef Malene Brøvig i sørlandsselskapet forteller at de frem til nyttår vil de sette i drift mellom 50 og 70 nye hurtigladere.

– Hovedvekten av disse vil være superhurtigladere på 150 kW, sier Brøvig.

– Vi vil etablere 50–70 nye hurtigladere før nyttår. De fleste vil være superhurtigladere, sier Malene Brøvig i Grønn Kontakt. <i>Foto: Grønn Kontakt</i>
– Vi vil etablere 50–70 nye hurtigladere før nyttår. De fleste vil være superhurtigladere, sier Malene Brøvig i Grønn Kontakt. Foto: Grønn Kontakt

Disse kommer i tillegg til de 102 hurtigladerne Grønn Kontakt allerede har etablert i år.

– 18 av disse er superhurtigladere på 150 kW, sier Brøvig.

24 lynladere til Circle K 

Maria Estenstad Friis, produktsjef for lademarkedet i Circle K, ønsker ikke å være for detaljert om verken antall eller plassering av deres nye lynladere.

– Men vi jobber med rundt 30 lokasjoner for etablering av Circle K-ladere – da med både hurtigladere med 50 kW kapasitet og lynladere med 150 kW kapasitet, sier Friis.

Hun forteller at arbeidet med å bygge hurtigladere er i gang ved Circle K-stasjoner på Furuset, Sandvika og Rundtom ved Drammen.

Men om ikke Friis vil si så mye, så kan ABB fortelle at de skal levere 24 lynladere til Circle K i løpet av høsten.

BKK tredobler  

Bergensbaserte BKK har i dag rundt 20 operative lynladere på sine mange anlegg i Sør-Norge. Snart vil tallet være tredoblet.

– Vi vil ha over 60 nye lynladere innen jul, og utbyggingen fortsetter over nyttår, sier Odd Olaf Askeland, som er leder av BKK sin avdeling for e-mobilitet.

På Danmarksplass i Bergen etablerer BKK flere nye lynladere i høst. <i>Foto: Marius Valle</i>
På Danmarksplass i Bergen etablerer BKK flere nye lynladere i høst. Foto: Marius Valle

– Blant annet vil det komme lynladere på ulike kjøpesentre. Her i Bergen vil blant annet ladestasjonen på Danmarksplass bli oppgradert med flere lynladere, sier Askeland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I disse dager holder BKK på å installere seks lynladere på Bergen lufthavn. Ikke for å fôre elfly, som Bergen lufthavn ønsker å ta i bruk snarest mulig, men for å lade taxier som står og vente på neste tur.

– Totalt har vi nesten 100 aktive byggeprosjekter i Sør-Norge med både hurtiglading og lynlading, men noen av disse vil først komme i drift neste år, sier Askeland.

BKK bruker lynladere fra Delta og ABB i satsingen. Førstnevnte kan levere 150 kW dersom kun én bil lader. Kommer det en annen bil som også vil lynlade, deles kapasiteten. ABB-laderne har en tilsvarende løsning, men høyere kapasitet: Her kan bilen få inntil 350 kW hvis den lader alene, også her faller kapasiteten til det halve når en annen bil kobler seg på.

Lyse tider i Stavanger

I disse dager er energiselskapet Lyse i ferd med å trekke kabler og lage fundament til lynladestasjoner – inne i Stavanger sentrum.

– På Jernbanelokket i sentrum setter vi opp seks nye ladere: To hurtigladere på 50 kW pluss fire lynladere på 150 kW, sier prosjektleder Pål Gilje Tumyr i Lyse Energisalg.
Dette skal være den første lynladeren utenfor Oslo som plasseres i et bysentrum.

I tillegg har Lyse nylig satt på to 50 kW hurtigladere og én 150 kW lynlader på Hundvågkrossen utenfor Stavanger sentrum, like ved tunnelåpningen til det snart premiereklare Ryfast-sambandet.

Ionity dobler

Ionity, den felles europeiske lynladersatsingen der nå også Hyundai og Kia har kjøpt seg inn, har i så langt 12 ladestasjoner i Norge, med totalt 61 lynladere med effekt på 350 kW. Frem til nyttår vil Ionity øke kapasiteten i Norge med over 50 prosent.

– I Stavanger sentrum setter vi opp fire lynladere på 150 kW, sier Pål Gilje Tumyr, prosjektleder i Lyse Energisalg. <i>Foto: Lyse Energi</i>
– I Stavanger sentrum setter vi opp fire lynladere på 150 kW, sier Pål Gilje Tumyr, prosjektleder i Lyse Energisalg. Foto: Lyse Energi

– Frem til 31. desember har vi planer om å etablere sju nye lokasjoner med fire lynladere per lokasjon, melder Jan Haugen Ihle, regiondirektør for Ionitys nordeuropeiske satsing.

– Jeg kan dessverre ikke dele hvor disse lokasjonene bli lokalisert, skriver Ihle i en e-post. Han understreker at etableringen av nye ladestasjoner avhenger av byggetillatelser.

Men én av Ionitys nye lokasjoner kan vi kanskje gjette oss frem til. Norges vassdrags- og energidirektorat har nå i september gitt Ionity tillatelse til å bygge en lynlader ved Circle K-stasjonen på Høydalsmo i Telemark.

Flere nye fra Tesla 

Hva så med Tesla, som jo i stor grad har ledet utviklingen av lynladere?

– Det er 58 Supercharger-stasjoner i Norge, med til sammen 784 ladeplasser. Vi utvider disse fortløpende basert på våre egne trafikkanalyser, samt innspill og forslag fra kundene våre, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge.

– Det er 58 Supercharger-stasjoner i Norge. Vi utvider disse fortløpende, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge. <i>Foto: Henrik Skolt, NTB Scanpix</i>
– Det er 58 Supercharger-stasjoner i Norge. Vi utvider disse fortløpende, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge. Foto: Henrik Skolt, NTB Scanpix

Han ønsker ikke å røpe særlig om Teslas videre utbyggingsplaner.

Men på Teslas hjemmeside kan man se at det kommer ladestasjoner ved Skei Service Center i Jølster kommune i Sogn og Fjordane, ved Brekkvasselv i Trøndelag og på Hinnøya i Troms. Ifølge NVE har Tesla nylig fått konsesjon til å bygge på Skarnes i Hedmark.

Inntil nylig var Teslas superchargere i Norge begrenset til 120 kW, men i slutten av august fikk nesten alle Teslas ladestolper en programvareoppdatering som økte maksimal ladeeffekt til 150 kW. 

V3 supercharging, som vil gi Tesla-eierne en maks ladeeffekt på 250 kW, forventes til Europa i slutten av året.

Taust fra Fortum

Fortum, som er en av Norges største innen hurtiglading, ønsker ikke å gå ut med tall om kommende utbygging, men sier at de bygger ut fortløpende.

– Fortum tester ut ladere med makseffekter over CCS på 175, 225, 300 og 350 kW lading, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Forum.

Circle K-stasjonen på Alexander Kiellands plass har skrevet seg inn i historiebøkene.
Les også

Bensinkjedene nøler med å bygge ladestasjoner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.