AVANSERT: Garmin Forerunner 910 XT. (Bilde: H�kon Jacobsen)

TEST: GARMIN FORERUNNER 910 XT

En svært avansert pulsklokke

Vi testet Garmins toppmodell, Forerunner 910XT.

910XT er Garmins toppmodell og er en av de mest avanserte pulsklokkene på markedet.

Klokken er utviklet for triathlon-utøvere og blir blant annet brukt av det norske skilandslaget.

GUIDE: Slik velger du rett GPS-pulsklokke

Komme igang

Esken inneholder: Pulsklokke, pulsmåler med brystbelte, lader, forlenger til klokkereimen, USB ANT+-pinne og hurtigstartsveiledning på en rekke språk, deriblant norsk.

Etter å ha ladet klokken, skrur du den på og fyller ut brukerprofilen med personlige data: Kjønn, alder, vekt, høyde og svarer ja/nei om hvorvidt du er permanent idrettsutøver(!).

Klokken viser fem pulssoner, som man enten kan definere selv, eller la klokken beregne ut fra brukerprofilen.

Klokken kan kobles sammen med eksterne enheter. For sykkel kan klokken kobles trådløst til hastighetsmålere, kadensmålere og wattmålere som støtter ANT+ standarden.

TEST: En suveren pulsklokke for løpere

Planlegging

910 XT kan med ANT+ pinnen kobles til webløsningen Garmin Connect eller treningsprogrammet Garmin Training Center. Med disse kan du planlegge og analysere treningsøkter.

Du kan for eksempel legge opp en intervalløkt og overføre denne trådløst til klokka.

Med Garmin Connect kan du for eksempel laste opp denne intervalløkta til klokken.
Du kan for eksempel legge opp en intervalløkt og overføre denne trådløst til klokka.Med Garmin Connect kan du for eksempel laste opp denne intervalløkta til klokken. Skjermdump

Det er også relativt raskt å sette opp en intervalløkt på klokka, uten å bruke planleggingsverktøyene.

Med Garmin Connect kan du også planlegge ruter og overføre disse til klokken.

TEST: En svært brukervennlig pulsklokke

Utførelse

Med en gang du har fått på deg 910, skjønner du at dette ikke er en klokke. Dette er en computer. På godt og vondt, mest godt.

Bare det at treningscomputeren har en av/på-knapp og at du må rote rundt i menyen for å finne ut hvor mye klokken er, sier sitt. Dette er en avansert dings du må bruke mye tid på å sette deg inn i.

Når du først har gjort deg litt kjent med klokka, så fremstår den som ekstremt fleksibel.

På skjermen sveiper du mellom inntil fem visninger - med inntil fire datasoner på hver. På forhånd kan du stille inn hvilke data som skal vises.

Klokken har i motsetning til lillebror 610 ingen berøringsskjerm. Istedenfor har den tilsammen syv knapper.

Fem av knappene er litt uvante og krever mer kraft å trykke inn sammenliknet med Polar RC3 GPS og Garmin Forerunner 610.

Klokken finner GPS-signalene raskt. Som regel tar det under et halvt minutt, og på klokken kan du se kvaliteten på signalene.

I motsetning til Polars klokker, er alle undermenyer tilgjengelige selv når man er i gang med en treningsøkt. Dette gjør at det er mulig å rote seg inn i undermenyer på klokken ved et uhell når man er i gang med en treningsøkt. Det er mulig at dette ikke skjer når man er blitt helt fortrolig med klokken.

Rundetider varsles underveis. Undertegnede setter stor pris på klokken kan varsle med vibrasjon, slik at man slipper elektronisk pipemas midt i skauen.

Hvilke data som vises på klokken, varierer også om du har stilt inn klokken på løping, svømming eller sykling.

Dersom du blant annet driver med svømming, kan dette være en treningsklokke som er aktuell for deg.

Stiller du inn klokken på svømming, så kan du definere hvorvidt du skal svømme i basseng eller åpent vann.

Vi testet klokken på en økt i Tøyenbadet. Etter at klokken var stilt inn på svømming i et 50-meters basseng, slapp vi å telle bassenglengder. Ved hjelp av et akselerometer som registrerer vendingene, holder klokken styr på hvor langt du har svømt og tid på hver bassenglengde. Ut fra hvor mange svømmetak du bruker på hver runde, forteller klokken deg også hvor effektivt du svømmer. Kult!

Les også: Norske o-løpere kutter tider med egenutviklet programvare

Presisjon

Vi testet Garmin 910XT og Polar RC3 GPS samtidig på en skitur fra Sognsvann til Ullevålseter. De to klokkene viste helt lik maks- og gjennomsnittspuls for turen.

Avstandsmålingen var også svært lik. Kun 10 meter skilte de to klokkene på den 10,6 kilometer lange turen.

Analyser

Data fra treningsøkten overføres trådløst til Garmin Connect eller Garmin Training Center via ANT+-pinnen.

Garmin Connect kan du bruke som en forholdsvis avansert treningsdagbok for å se hvor mye du har trent for eksempel de siste tre månedene.

Du kan også få detaljerte opplysninger for hver økt, for eksempel varighet, hastighet, maksimal puls og gjennomsnittspuls. I tillegg får du opplysninger om hvor langt du har beveget deg og antall høydemeter du har beseiret.

I Garmin Connect har gode grafiske løsninger. Her kan du blant annet se hvor mange høydemeter du har tilbakelagt.
Du kan også få detaljerte opplysninger for hver økt, for eksempel varighet, hastighet, maksimal puls og gjennomsnittspuls. I tillegg får du opplysninger om hvor langt du har beveget deg og antall høydemeter du har beseiret. I Garmin Connect har gode grafiske løsninger. Her kan du blant annet se hvor mange høydemeter du har tilbakelagt. Skjermdump

Ruten din vises på et kart og du får også se en kurve der tilbakelagte høydemetere blir fremstilt grafisk.

I motsetning til Polar, har Garmin lagt seg på en åpen linje. Alle dataene fra Garmin Connect kan eksporteres i gpx- eller tcx-format. Rapportene over hvor mye du har trent for eksempel det siste året, kan eksporteres i csv-format. 

TEST: TEST: Nike+ FuelBand

Finesser

Klokken har barometrisk høydemåling. Dersom du er like opptatt av antallhøydemeter som avstand, er dette en god klokke.

Treningscomputeren er dermed et godt valg for løpere og syklister med forkjærlighet for motbakker.

Høydemåleren kalibrerer seg selv ut fra GPS-data.

En annen kul funksjon er Virtual Partner og Virtual Racer, der du kan utfordre deg selv mot mot forhåndsdefinerte tidsmål, personlige rekorder eller andre aktiviteter som er lastet opp på Garmin Connect.

Konklusjon

910 XT er en svært avansert pulsklokke. Den krever at du gjør en jobb med å sette deg inn i hvordan den fungerer.

Dersom du gjør det, får du en klokke som du kan stille inn til å vise hva du vil.

Om du vurderer denne klokken, bør du kanskje stille deg et par spørsmål om du virkelig har bruk for alle funksjonene. Klokken er riktignok relativt brukervennlig i forhold til hvor avansert den er. Du kan imidlertid bli litt lei av å måtte navigere ut av undermenyer i klokkens oppsett.

Spørsmålet er om du trenger disse funksjonene, eller om de bare bidrar til mer støy og mindre fokus på treningen.

Når du først har lest bruksanvisningen, og satt opp klokken slik du selv vil ha den, er dette en sak det er lett å bli glad i.

Dersom treningsporteføljen din inneholder svømming eller dersom du ønsker en treningsklokke med presis høydemåling, er klokken et bra valg.

Klokken er ikke fullt så godt egnet som hverdagsklokke. For det første ruver den på armen, og deretter mangler den datovisning.

Merk: Vi har kun testet Garmin Forerunner 910 XT til løping, langrenn og svømming. Klokken har i tillegg en rekke funksjoner for sykling, som ikke er vurdert i denne testen.

Les også: Denne gir deg full oversikt over kaloriene