Elbilbatterier

Tesla hevder de kan resirkulere 92 prosent av batteriene sine

Ingen materialer skal gå i søpla, ifølge elbil-giganten.

Tesla Model S lader ved Tesla Lyngdal Supercharger.
Tesla Model S lader ved Tesla Lyngdal Supercharger. (Foto: Mathias Klingenberg )

Ingen materialer skal gå i søpla, ifølge elbil-giganten.

Hvor stor den sosiale og klima- og miljømessige påvirkningen fra elbilbatterier er, og hva som gjøres for å redusere denne, er stadig en het potet.

I en ny bærekraftsrapport fra Tesla skriver selskapet at de nå kan resirkulere 92 prosent av materialet i litium-ionbatteriene i elbilene deres.

De resterende åtte prosentene går tapt i resirkuleringsprosessen, blant annet gjennom fordamping. Ingen materialer ender imidlertid på søppelfyllinga, ifølge Tesla.

Hvordan resirkuleringen av battericellene gjennomføres, avsløres ikke.

Nikkel og kobolt kan overføres direkte

Tesla har over flere år jobbet med eksterne aktører som spesialiserer seg på resirkulering av batterier. I rapporten peker de nå på fordelene ved å supplere med egen resirkuleringskapasitet.

– Dette bringer oss ett steg nærmere en lukket produksjonskjede, og gjør blant annet at råmaterialene kan overføres direkte til våre leverandører av nikkel og kobolt, skriver de.

Erfaringene fra resirkuleringsprosjektet skal også benyttes til å forbedre selskapets produkter.

Få kasserte elbilbatterier – enn så lenge

I og med at den eldste modellen Tesla S bare har vært på veiene i ni år, skal det foreløpig ha kommet inn få kasserte batterier som stammer fra vanlige forbrukere. Det begrensede antallet har i hovedsak vært benyttet i taxivirksomhet.

De fleste av de resirkulerte batteriene stammer derfor fra selskapets egne forsknings- og utviklingsprogrammer.

Til sammen skal det i løpet av fjoråret ha resultert i resirkulering av 1300 tonn nikkel, 400 tonn kobber og 80 tonn kobolt.

– Tesla har overrasket før

Den første antakelsen til Fride Vullum-Bruer, seniorforsker ved Sintef energi, er at dette foreløpig dreier seg om batteriresirkulering i liten skala. Likevel utelukker hun ikke at man kan oppnå såpass høy resirkuleringsgrad i større format.

– Tesla har jo overrasket før, så det er ikke helt utenkelig. Men hvor økonomisk gunstig de klarer å gjøre det nå i starten, er vanskelig å si.

For noen elbilmodeller er batteriet dyrere enn å kjøpe en helt ny bil. I vår fant TU den drøyeste prisen hos Mitsubishi i-MiEV, der en komplett batteripakke koster rundt 130 prosent av bilens nypris. Bilde: Stein Jarle Olsen

Metaller som kobber, aluminium, mangan, nikkel og kobolt kan resirkuleres. Men når det gjelder litium og grafitt i batterier, har man så langt slitt med å finne gode løsninger.

– Vanligvis brenner litiumet og grafitten opp i resirkuleringsprosessen. Men med så høy resirkuleringsgrad kan det se ut til at de har funnet nye metoder, sier Vullum-Bruer.

Økt batterilevetid viktigst

En nylig rapport bestilt av organisasjonen Earthworks hevder at innsamling av samtlige brukte elbilbatterier kan tilfredsstille 25 prosent av elbilindustriens litium-etterspørsel og 35 prosent av kobolt-etterspørselen innen 2040, ifølge National Geographic.

Det viktigste grepet for både miljø og økonomi, skriver Tesla, er imidlertid å øke levetiden på batteriene.

Ifølge selskapet gjøres dette blant annet gjennom programvareoppdateringer i selskapets elbilpark, og gjennom å tilby kundene service på batterier.

Les også

Kommentarer (18)

Kommentarer (18)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå