VEI

Svenskene installerer nye fallemmer i veien

I Norge snuser Vegdirektoratet fremdeles på den kontroversielle løsningen.

En bil kjører over en radarstyrt fallempe i Linköping i Sverige - hjemstedet til produsenten av systemet.
En bil kjører over en radarstyrt fallempe i Linköping i Sverige - hjemstedet til produsenten av systemet. Bilde: Edeva
14. jan. 2014 - 14:02

Vi har skrevet om det før - i 2012 ble det kjent at svenskene har tatt i bruk en rettferdig fartsdemper.

Først måler den farten på bilen som passerer. Avhengig av din hastighet, vil en falluke senke seg seks centimeter ned i veibanen, og mange vil få en brå påminnelse om sin egen fart.

Sammenstøtet skal skremme råkjørerne, uten å være kraftig nok til å forårsake skader på bilen eller personer som sitter inni, ifølge Ny Teknik.

Bare dager senere ble det kjent at vegdirektoratet i Norge stilte seg positive til løsningen her til lands.

Over fire felt

Bedriften som leverer løsningen, Edeva, har nå fått et nytt oppdrag. De skal installere systemet på Öresundsbroen mellom Malmø og København.

På svensk side betaler man for å krysse broen med et autopass-system tilsvarende det vi har her til lands.

Denne sonen har fire felt og en fartsgrense på 30 kilometer i timen. Tidligere har farten blitt senket med bruk av tradisjonelle fartsdempere, men dette har skapt køer og hindret farten til de som holder seg til fartsgrensen.

Med det nye systemet håper svenske veimyndigheter å bedre trafikkflyten gjennom betaliingsområdet.

I tillegg kommer en rekke fordeler listet opp på selskapets nettsider. Én av disse er at ingen deler vil stikke opp fra veibanen. Systemet skal også gi en miljøgevinst med tanke på en reduksjon i antall avbremsinger og akselerasjoner for de forbikjørende.

Les også: Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Skaper debatt

I Sverige raste diskusjonen da systemet ble innført. Flere mente fallemmen ville være en fare for tohjulinger.

I Teknisk Ukeblad sine foregående saker ble temaet også flittig diskutert. Noen mente løsningen var rettferdig, mens andre pekte på at alle glemmer farten i blant, og stilte seg skeptiske til Edevas påstand om at løsningen ikke skader bilene som passerer.

Så langt ser den nye løsningen ut til å ha fungert uproblematisk i Sverige. Ingen har meldt inn skade som følge av løsningen, og syklister og motorsyklister passerer enkelt og greit ved siden av fallemmen, ifølge Ny Teknik.

Se Edevas demonstrasjonsvideo av fartsdemperen i videovinduet under. Artikkelen fortsetter.

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

20 ganger dyrere enn fartshump

Prisen for én anordning ligger på rundt en halv million svenske kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Sammenlignet med tradisjonelle løsninger er dette en ganske høy pris, men det betyr ikke at det er uaktuelt. Vi forsøker alltid å ha flere virkemidler tilgjengelige, forklarer Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegvesenet.

En vanlig fartshump av asfalt koster et sted mellom 20 og 30.000 kroner å sette opp, ifølge vegvesenet.

Løsningen med radarstyrte fallemper blir altså minst 20 ganger dyrere enn den vanligste løsningen i dag. Dette stopper dem likevel ikke i å snuse på systemet.

– Disse kan være aktuelle å sette opp steder der farten er lav i utgangspunktet. Det kan være forbi skoler eller i boligområder, eller i Autopass-områder slik som i Sverige, forklarer Ranes.

Les også: 3D-veimerking skal forhindre møteulykker

Systemet kan kobles til en ekstern styring, og dermed opereres av en driftssentral. Dette kan for eksempel benyttes til varsling av ulykker, ifølge selskapet.
Systemet kan kobles til en ekstern styring, og dermed opereres av en driftssentral. Dette kan for eksempel benyttes til varsling av ulykker, ifølge selskapet.

Kulde gir utfordringer

Hun forklarer også at de må se nærmere på løsningens vinteregenskaper før den eventuelt kan bli tatt i bruk i Norge.

– Vi har alltid en utfordring når det gjelder vinterdrift. Mange fysiske og bevegelige løsninger, spesielt fra sørover i Europa, er uaktuelle i deler av Norge, sier hun.

– Men det er ganske kaldt i Sverige?

– Ja, men her er det snakk om Sør-Sverige. Løsningen ville helt sikkert fungert i Stavanger, der det er lite snø og korte kuldeperioder. Det er ikke dermed sagt at det ville fungert på Røros, påpeker avdelingsdirektøren.

Les også:

Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier

Her er den nye bompengebrikken

Varmluft holder den svenske premiebrua snøfri  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.