Vurderer forbud mot Tesla

Svenske myndigheter vurderer midlertidig forbud mot salg av Tesla-biler

Frykter at oppdateringer skal gjøre dem selvkjørende.

Svenske myndigheter vurderer å innføre et midlertidig forbud mot å selge Teslaer i Sverige.
Svenske myndigheter vurderer å innføre et midlertidig forbud mot å selge Teslaer i Sverige. (Foto: Tesla)

Frykter at oppdateringer skal gjøre dem selvkjørende.

  • Elektrisk

Den svenske Trafikstyrelsen undersøker muligheten for å innføre et midlertidig forbud mot salg av Tesla-biler. Det skriver Svenska Dagbladet.

Årsaken er at styresystemene i Teslas biler blir oppdatert trådløst utenfor myndighetenes kontroll. For tiden oppdaterer Tesla, som det eneste bilmerket, styresystemene sine på denne måten.

Ifølge Trafikstyrelsen i Sverige kan Teslas oppdateringssystem føre til at det kommer selvkjørende biler på veiene, noe som kan medføre en alvorlig sikkerhetsrisiko.

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,» sier Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen i Sverige til Svenska Dagbladet.

I strid med reglene

Undersøkelsen startet i 2015, etter at Transportstyrelsen ble kontaktet av en person som hadde opplevd en feil under en test av Teslas selvkjørende system.

Deretter tok Transportstyrelsen kontakt med de nederlandske myndighetene, der Teslas biler har blitt typegodkjent for alle EU-land.

Svenskene advarte der om mulige sikkerhetsrisikoer ved Teslas Autopilot-system, går det fram av en e-post fra 27. november 2015 som Svenska Dagbladet har fått innsyn i.

Selv om typegodkjennelsen bare må gjennomføres i ett enkelt EU-land før en bil kan selges i hele EU, må bilprodusenten ifølge de svenske myndighetene utvide typegodkjennelsen hvis det blir foretatt endringer som kan ha innvirkning på sikkerheten til bilen.

Artikkel 29

  • Artikkel 29 henviser til EU-regler for trafikksikkerhet.
  • Artikkel 29 gir medlemslandene rett til å stoppe salg av biler, selv om de er typegodkjente, hvis bilmodellene utgjør en sikkerhetsrisiko.
  • Når først en bil er godkjent i et EU-land, gjelder denne typegodkjennelsen vanligvis i hele EU og i hele bilens levetid.
  • Trafikstyrelsen i Sverige undersøker muligheten for å bruke Artikkel 29 på Teslas Model S, selv om den allerede har blitt typegodkjent i Nederland, i likhet med Teslas andre modeller.

Denne prosedyren blir ikke brukt av Tesla, og derfor har Trafikstyrelsen i Sverige valgt å benytte seg av artikkel 29, som i praksis vil innebære et salgsforbud mot nye biler. De registrerte bilene får fremdeles lov til å kjøre på veiene.

«Vi mente at deres (Teslas, red. anm.) godkjenning var i strid med regler i forordningen. Derfor startet vi saken,» forklarer Gunneriusson til Svenska Dagbladet.

Siden saken startet i 2015 har de svenske myndighetene vært i kontakt med både nederlandske myndigheter, Tesla og EU om problemstillingen, men uten resultater. Blant annet henviser Tesla til at bilen allerede er typegodkjent i Nederland.

På grunn av den langtekkelige saksgangen vurderer Trafikstyrelsen i Sverige nå å avslutte saken. Men hvis det skjer en ulykke i Sverige, og den kan kobles til problemstillingen, vil myndighetene åpne saken igjen.

Denne saken ble først publisert på ing.dk.

Kommentarer (41)

Kommentarer (41)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå