ENERGI

Svenske forskere lager biodrivstoff av bakterier, sol og CO2

Uppsala universitet har dyrket fram mikroorganismer som effektivt kan produsere butanol.

Forskere ved Uppsala universitet er i ferd med å knekke koden når det gjelder å produsere biodrivstoff i stor skala fra bakterier. Forskningen er en del av EU-prosjektet Photofuel, som er koordinert av Volkswagen. Foto: Erik Martiniussen/CSIRO
John Edgren, Ny Teknik
29. juli 2019 - 17:40

Av alle jordens organismer har mikroskopiske cyanobakterier den mest effektive fotosyntesen. Med syntetisk biologi kan de modifiseres genetisk for å produsere flere ulike kjemikalier. Nå har Uppsala universitet gjort oppsiktsvekkende framsteg i prosessen. Forskerne har lykkes i å framstille en serie mikroorganismer som fra CO2, solenergi og vann produserer alkoholen butanol – men det store gjennombruddet er volumene.

Prosessen er CO2-nøytral og alkoholen kan bli en del av fjerdegenerasjons biodrivstoff. Den kan også bli en miljøvennlig ingrediens i bildekk eller i bildeler. Også større industrier kan væra intrresserte, da cyanobakterier kan binde CO2 i prosessen og senka bedriftenes utslipp.

Slik ser Climeworks for seg at et anlegg for fangst av CO2 fra lufta kan se ut i Norge.

Får 26 mill. Vil fange CO2 fra lufta i Norge: – Viktig skritt i riktig retning

Større mengder

Men før en kommersiell bruk kan skje, må prosessen gi store mengder butanol. Uppsalaforskerne fikk sine bakterier til å gradvis produsere økende mengder i direkte prosesser.

– Når de beste cellene brukes i langtidsforsøk i våre laboratorier, ser vi en produksjon som overstiger det som finnes rapportert i litteraturen. Den er til og med sammenlignbar med indirekte prosesser der man mater bakterier med sukker, sier Pia Lindberg, universitetslektor i kjemi ved Ångstrømlaboratoriet ved Uppsala universitet i en pressmelding.

Bak framgangen ligger en kombinasjon av ny teknikkutvikling og et systematisk arbeid, men også oppdagelsen av at jo mer av produktet som tas bort fra cyanobakteriene – desto mer butanol dannes.

ZEG Power og H2 Production kjører i gang anlegget. Da oppstår det av og til noen utfordringer som løsese i fellesskap, her ved Marlene Solheim, ansatt i Petrolink og innleid til ZEG og Tina Rykkel Blom, som er prosessoperatør i H2 Production.

– Dette er en verdensledende teknologi

Koordineres av Volkswagen

Forskernes studie er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Energy & Environmental Science. Den viser at det er mulig å lage nok butanol til at prosessen kan brukes i produksjonen, og forteller hvordan konseptet kan realiseres.

Forskningen ved Uppsala universitet er en del av EU-prosjektet Photofuel, som er koordinert av Volkswagen.

– Resultatene viser at direkte produksjon av karbonnøytrale kjemikalier og brensel fra solenergi er en fremtidig mulighet, sier prosjektleder Peter Lindblad, som er professor ved Institutt for kjemi ved Ångstrømlaboratoriet.

Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se

Energiminister Terje Aasland (Ap) sier satsing på forskning og utvikling er nødvendig for å nå klimamålene.

36 millioner til batteriprosjekter