Junior: Jake Dyson følger i sin berømte fars fotspor, Sir James Dyson, og er selskapets sjefsingeniør. Der i gården er det eldste ingeniørmedlemmet adlet. Nå vil far og sønn revolusjonere elbilbransjen med sin portefølje av teknologi. Foto: Odd Richard Valmot.
Junior: Jake Dyson følger i sin berømte fars fotspor, Sir James Dyson, og er selskapets sjefsingeniør. Der i gården er det eldste ingeniørmedlemmet adlet. Nå vil far og sønn revolusjonere elbilbransjen med sin portefølje av teknologi. Foto: Odd Richard Valmot.
EKSTRA

Dyson elbil

Støvsugerprodusenten: – Vi skal lage en elbil som skiller seg ut både i teknologi og utseende

Jake Dyson vil lage elbiler.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Det er kjent at engelske Dyson jobber med å konstruere og lansere en elbil. Eller tre mener noen. Selskapet til adlede Sir James Dyson, som er berømt for sine støvsugere og annet forbrukerutstyr, vil investere over 25 milliarder kroner i prosjektet som skal resultere i minst en modell i 2020/21.

Vi fikk møte hans eldste sønn og selskapets sjefingeniør, Jake Dyson, i Paris, hvor selskapet lanserte sin nye støvsuger under mottoet; kutt ledningen.

Naturlig nok var den norske interessen mer fokusert på den kommende elektriske bilen enn på rengjøring.

– Ja, vi har sagt at vi skal lansere en elektrisk bil om to-tre år. Og akkurat som da vi lanserte støvsugere, og mye annet utstyr fra 1984 og til i dag, vil vi være med på å endre verden, sier Dyson.

– Overbevist om at vi kan forandre industrien

– Vi hadde ikke gjort det om vi ikke hadde vært overbevist om at vi kunne forandre denne industrien. Akkurat som Hoover var den viktigste konkurrenten i markedet da vi lanserte vår første poseløse støvsuger. Vår visjon er at vi skal bidra til å gjøre verden grønnere gjennom å komme med noe nytt i en industri hvor alle mer eller mindre tenker like tanker, fortsetter han.

Dyson viser til at de allerede har en rekke ekspertiseområder som er viktige for bilindustrien.

Selskapet kan veldig mye om aerodynamikk og luftbevegelser. De kan mye om batterier og vil produsere dem selv. Og de kan elektriske motorer og drivverk. Kanskje bedre enn de fleste.

Ingeniørtungt

Av selskapets 11.000 ansatte er 4000 ingeniører og de fleste av dem jobber med forskning og utvikling. Mellom 400 og 500 jobber nå på elbilprosjektet – og flere skal det bli.

Før og nå: Den knøttlille nye motoren som sitter i Dysons nye batteridrevne støvsuger er på bare 125 gram. Slike ingeniørfortrinn tror Dyson skal gi dem en ledelse innen elbiler Foto: ORV

– Jeg trenger 300 til så raskt som mulig, sier Dyson, som også gleder seg over at faren, Sir James Dyson, og en av hans tre første ansatte ingeniører er dypt involvert i prosjektet.

For flere år siden investerte Dyson i et selskap som jobber med såkalte solid state batterier. Det vil bli en viktig komponent i elbiler tror han, men om teknologien er klar til den første billanseringen er han ikke villig til å si noe om.

– I utgangspunktet kjøpte vi det amerikanske selskapet Sakti3 og har fortsatt utviklingen for å pakke mer energi inn i alle de batteridrevne produktene våre uten å øke vekten. Men vi ser også at faststoffbatteriene kan bli det som gir elbiler et løft. Men vi kommer også til å gi bilen en motor og drivverk som vi er eksperter på, sier Dyson.

– Kjøpet av Sakti3 har gitt oss både kunnskap og en lang rekke viktige patenter. Det er stor enighet i hele industrien om at fastoksidbatterier er fremtiden, både ut fra sikkerhet, fra evnen til å minst doble energitettheten og muligheten til å lade raskere. Litiumionebatterier har bare utviklet seg sakte på en lineær skala. Dette kan være det hoppet i kapasitet alle venter på, sier forskningssjef i Dyson, Mark Taylor.

Han er heller ikke særlig meddelsom når vi spør om detaljer.

– Det får vi komme tilbake senere en gang, sier han.

Alene

Selv om Dyson lykkes med både batteriteknologien, motorteknologien og de andre komponentene de vil utvikle til bilene, har de ingen planer om å selge til andre.

– Hvorfor skulle vi gjøre det? spør Dyson. Gjør vi det sier vi jo fra oss et forsprang på konkurrentene. Det gir jo ingen mening. Vi skal ikke bli en komponentleverandør. Vi skal inn i bilbransjen. 

– Dyson skal ikke gå i fotsporene til den tradisjonelle bilindustrien. Vi skal lage et kjøretøy som skiller seg ut både i teknologi og måten det vil se ut på. Selvfølgelig er vi bundet av de samme rammebetingelsene som resten av bilindustrien, som krav til sikkerhet og andre ting i tillegg til de aerodynamiske lovene, men vi kan tillate oss å tenke helt fritt. Det skal vi gjøre. Når vi lanserer vil det ikke ta lang tid før folk kan få levert bilene, lover han.

Men bestillinger fra en nordmann vil han ikke ha. Ennå.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå