Åtte syklister fra sykkelklubben Cycling Nord i Aalborg deltok i undersøkelsen. (Bilde: Aalborg Universitet)

29-TOMMERS HJUL

Større hjul gir mer fart

Nå er det bevist at 29-tommer går fortere.

For første gang har man gått vitenskapelig til verks for å undersøke forskjellen mellom tradisjonelle 26 tommers hjul og 29 tommers hjul på terrengsykler.

Trenden med store sykkelhjul tok av i fjor, og store versus små hjul har vært en gjenganger i diskusjoner hos sykkelentusiaster på ulike nettfora helt siden 29-tommers hjulene kom på markedet.

I undersøkelsen var 29'erne to prosent raskere i en rundbaneløype.

Bak undersøkelsen står en gruppe studenter som studerer idrettsteknologi ved Aalborg Universitet

Les også: Derfor bør du vurdere 29-tommers hjul

Slik sammenliknet de

Under sammenlikningen forsøkte de å holde flest mulig parametere.

Til sammen åtte aktive ryttere deltok i undersøkelsen som foregikk i en rundbaneløype på 1,3 kilometer med 42 høydemeter stigning.

– Syklene som ble brukt i forsøket var mest mulig identiske bortsett fra hjulstørrelsen. Blant annet var dekk, girgruppe og hjul identiske, bortsett fra størrelsen, forteller Christian Gammelgaard Olesen, adjunkt ved institutt for mekanikk og produksjon ved Aalborg Universitet.

Han veiledet studentene bak undersøkelsen og er i tillegg aktiv syklist. Nylig kom han hjem etter å ha kommet på 2. plass i Offroad Finnmark.

Fire segmenter

Hver rytter syklet syv runder med hver av syklene. Den første av rundene på hver sykkel var for å bli vant med sykkelen, deretter ble tid, puls og watt målt under hver runde. Det var også randomisert hvilken hjulstørrelse rytterne fikk sykle med først.

Rundløypen ble delt inn i fire segmenter: En oppoverbakke, en utforkjøring, flatt terreng og teknisk terreng. I tillegg skulle rytterne gjennom en spurt.

Adjunkt Christian Gammelgaard Olesen (fremst) og studentene i idrettsteknologi som gjennomførte undersøkelsen.
Rundløypen ble delt inn i fire segmenter: En oppoverbakke, en utforkjøring, flatt terreng og teknisk terreng. I tillegg skulle rytterne gjennom en spurt.Adjunkt Christian Gammelgaard Olesen (fremst) og studentene i idrettsteknologi som gjennomførte undersøkelsen. Aalborg Universitet

Les også: Forskere vil lage myk asfalt

29'er raskere

I undersøkelsen var totaltidene for 29-tommerne i snitt 4,76 sekunder raskere enn for 26-tommerne. Totaltiden var i snitt omtrent to prosent lavere på 29'erne.

Gruppen bak undersøkelsen var imidlertid overrasket over at det ikke var noen signifikant forskjell i tidene på oppoverbakkesegmentet og sprintstrekningen.

Også rytternes arbeidsbelastning var svært lik på syklene uavhengig av hvilken hjulstørrelse de brukte.

– Wattmålingene var utrolig like, selv om vi målte litt mer watt på 26-tommers syklene, forteller Gammelgaard Olesen.

I snitt målte de to watt mer i arbeidsbelastning da rytterne brukte 26-tommers hjul i forhold til da de syklet med 29-tommers hjul.

Gruppen har forsøkt å finne tilsvarende vitenskapelige sammenlikninger av de to hjulstørrelsene, uten å lykkes.

Fordeler og ulemper

Ulempen ved 29 tommers hjul er at den økte diameteren gir høyere vekt på sykkelen. Sykler med 29 tommers hjul er tyngre å akselerere. Rotasjonsmotstanden kan øke med opp til 40 prosent. Det gjør at sykkelen reagerer langsommere og kan blant annet hemme rytteren i spurter.

Fordelene er at større hjul lettere ruller over ujevnheter i terrenget på grunn av lavere angrepsvinkel.

Gammelgaard Olesen forteller at undersøkelsen også viser at det ikke nødvendigvis er slik at den sykkelen som føles raskest som faktisk er raskest.

– Det er stor forskjell i følelsen på en 29-tommer og på en 26-tommer, sier han.

For eksempel gir en sykkel med 26-tommers hjul hardere støt fra underlaget, dermed kan man få økt fartsfølelse. Han sammenlikner det med sportsbiler, som med hard fjæring gir en hurtigere og mer kontant kjøreopplevelse enn biler mer bløtere fjæring.

Les også:

Denne sykkelen endrer form etter terrenget  

Verdens raskeste sykkel  

Lag ditt eget sykkelfelt med laser