Hyperloop TT – Hamburg

Storhavn vil frakte containere via hyperloop

De vil sende gods gjennom rør i nesten 1000 km/t. Hyperloop TT har designet sitt konsept sammen med en tysk logistikkgigant.

Kapselen skal kunne åpnes i toppen, slik at det er lett å laste og losse containeren. Toppfarten er satt til nesten 1000 km/t.
Kapselen skal kunne åpnes i toppen, slik at det er lett å laste og losse containeren. Toppfarten er satt til nesten 1000 km/t. (Foto: Hyperloop TT)

De vil sende gods gjennom rør i nesten 1000 km/t. Hyperloop TT har designet sitt konsept sammen med en tysk logistikkgigant.

  • Transport

Transportløsningen lover raske reiser nært vakuum – men fortsatt gjenstår noe utvikling før noen av de eksisterende hyperloop-selskapene kan leve opp til den teoretiske toppfarten.

I fjor gjennomførte Virgin Hyperloop den første bemannede reisen gjennom røret, og de to menneskene måtte nøye seg med å oppleve 160 km/t.

Godsfrakt i høy hastighet

Men kanskje blir det i stedet godstransporter som etablerer teknologien på en bred front – for nå har amerikanske Hyperloop Transport Technologies presentert konseptet for en slags containerhavn der varene transporteres verden rundt gjennom rør, i svært høye hastigheter.

Sammen med Hamburger Hafen und Logistik har Hyperloop TT brukt 20.000 timer på å designe konseptet. Visjonen er å kunne ta containere på seks eller tolv meter. Kapselen skal ha et tak som kan åpnes, slik at det er enkelt å løfte ut containerne med en travers eller lignende.

965 km/t?

Hyperloop TT og det tyske logistikkselskapet mener at en slik «hyperhavn» kan losse 2800 containere om dagen. I nært vakuum, uten luftmotstand å snakke om, kan deres maglevtog reise raskt og veldig energieffektivt.

Hyperloop TT lover hastigheter som konkurrerer med luftfart, til priser som tilsvarer konvensjonell godstransport. For containerfrakt har man satt fartsgrensen til 965 km/t. Nå sikter Hyperloop TT mot å få teknologien sertifisert.

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

 

Les også

Kommentarer (33)

Kommentarer (33)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå