SAMFERDSEL

Hyperloop kjører første tur med mennesker om bord

Teknologisjefen tok selv den første turen på 500 meter.

SE VIDEO: Her er den første testen med menneskelige passasjerer.
Frederik Marcher Hansen, Ing.dk
10. nov. 2020 - 15:00

Virgin Hyperloop har for første gang i historien utført en test av deres hyperloop transportsystem med mennesker som passasjerer, skriver New York Times.

Testen ble utført i Las Vegas-ørkenen i delstaten Nevada ved Devloop testbane søndag ettermiddag lokal tid. Her satte Chief Technology Officer og medstifter Josh Giegel seg i Hyperloop testkapsel ved navn Pegasus, sammen med passasjersjef Sara Luchian.

Herfra ble de ført inn i en luftsluse, mens luften inne i det 500 meter lange, lukkede prøverøret med en diameter på 3,3 meter ble pumpet ut for å danne et vakuum. Kapslen akselererte til 160 km/t på 6,25 sekunder før den stoppet på slutten av prøverøret.

En flytur ganger tre

G-kreftene under turen tilsvarte omtrent tre ganger det man opplever i et fly, men turen var ifølge passasjerene overraskende hyggelig.

– Det føltes ikke mye annerledes enn å akselerere i en sportsbil, sa Josh Giegel.

I følge Virgin Hyperloop er det utført mer enn 400 tester på rullebanen, men aldri før med menneskelige passasjerer.

Søndagens test var derfor, ifølge selskapets administrerende direktør, Jay Walder, av 'historisk betydning'.

– Jeg tror ikke det kan overdrives. Jeg er ikke i tvil om at dette kommer til å forandre verden, sa han.

Elon Musks oppfinnelse

Med sine 160 km/t nådde Pegasus testkapsel langt fra 1200 km/t som Virgin Hyperloop tror teknologien vil nå på et tidspunkt.

Hyperloop-konseptet ble først beskrevet av Elon Musk i 2012, men han valgte å ikke gå videre med ideen og overlot i stedet til andre selskaper å ta konseptet videre.

Pegasus-kapselen (også kalt XP-2), som ble brukt under testen, ble opprettet i samarbeid med den danske arkitekten Bjarke Ingels 'designfirma.

Det er en mindre versjon av Virgin Hyperloop planlagte kapsel som vil ta opptil 23 passasjerer om gangen. Den ferdige versjonen er planlagt å veie 2,5 tonn og være drøye fem meter lang.

Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.