OPEN SIMULATION PLATFORM

Storaktører går sammen om digital plattform: - Mye enklere å bygge opp mest mulig optimale skip

Del for del skal skip og fartøyer bygges opp digitalt. Med åpen kildekode på en felles plattform skal det bli enklere, bedre og billigere.

Digital tvilling gjør det mulig å simulere endringer og teste ut de beste nye løsningene før bygging av skipet starter. 
Digital tvilling gjør det mulig å simulere endringer og teste ut de beste nye løsningene før bygging av skipet starter.  (Rolls-Royce)

Del for del skal skip og fartøyer bygges opp digitalt. Med åpen kildekode på en felles plattform skal det bli enklere, bedre og billigere.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Ideen om å bygge digitale tvillinger med 3D-modeller og informasjon om alle komponenter i et skip er slett ikke ny, men foreløpig har ingen gjort det fullt og helt.

Nå er det i ferd med å bli en realitet gjennom et samarbeid kalt «Open Simulation Platform», forkortet OSP.

Prosjektet startet opp i fjor da DNV GL, Rolls-Royce Marine, NTNU og Sintef undertegnet en intensjonsavtale om å etablere en digital plattform med åpen kildekode som skal brukes i utvikling og drift av nye skip.

Nye partnere

Nå utvides prosjektet og får status som et Joint Industry Project. Blant de nye deltakerne er AMOS, NTNUs Senter for forskningsdrevet innovasjon SFI AMOS, Kongsberg Digital, Offshore Simulator Centre og koreanske Hyundai Heavy Industries. 

Direktør for teknologi og innovasjon i Rolls-Royce, Svein Kleven, ser fram til å få en funksjonell plattform opp og stå.

- Det vil bli veldig mye enklere å bygge opp mest mulig optimale skip og løsninger med en felles digital plattform og løsning, sier Kleven til TU.

Digital tvilling:

Digital kopi av et reelt skip, inkludert alle systemer. Samkjører all tilgjengelig informasjon om skipet. Gjør mulig å optimalisere design, drift, produksjon og bærekraft gjennom skipets livssyklus. Standarden skal

Open Simulation Platform (OSP)

Joint Industry Project (JIP) – 2-årig

Samarbeidsprosjekt – skal etablere en maritim bransjestandard for modell- og systemsimulering og bygge digitale tvillinger av reelle skip. Gjør det mulig å gjenbruke simulerte modeller.

Deltakere: DNV GL, Rolls-Royce Marine, NTNU, NTNU AMOS (SFI), Sintef, Kongsberg Digital, Offshore Simulator Centre (OSC,) Hyundai Heavy Industries.

Blant utfordringene i dag er at alle leverandører av komponenter og systemer har sin programvare med lukkede lisenser. I ett skip kan det være snakk om flere titalls ulike programvarer, med ulike leverandører med eget «språk» og som alle skal ha lisenspenger.

OSP skal bygge en bro over hindringene og sys sammen digital informasjon til ett felles og åpent og tilgjengelig format. De som er med, kan få tilgang til å simulere og gjøre endring og se hvordan deler og systemer kan fungere sammen.   

Fra minste til største

Kleven forklarer:

- Tenk deg at du skal bygge et skip. Hver del skal inn i en komponent, som skal inn i en del, som igjen er en del av et produkt i et system som fungerer sammen med andre systemer og utgjør et skip. Vi ønsker å samle alt i ett grensesnitt, bygget på åpen kildekode.

Alle biter, deler, komponenter samles, dokumenteres og bygges opp som i et bibliotek. Under design og planlegging, kan «alt» byttes ut, prøves og simuleres.

Svein Kleven, direktør for teknologi og innovasjon i Rolls-Royce Marine i Ålesund. Bilde: Tore Stensvold

Gevinsten er åpenbar. Prøving og feiling koster lite i en simulator og skreddersøm blir rimelig.

I salgsmøter kan designer bytte ut komponenter, sette inn andre, simulere og sammenlikne.

- Vi kan enkelt optimalisere og skreddersy for kunden. Det blir en «digital prototyping», sier Kleven.

I drift vil den digitale tvillingen følge fartøyet. Forbedringer, tilpasninger og vedlikehold kan simuleres og dermed utføres når det er mest gunstig, blant annet i forkant av dokking og reklassifisering hvert femte år.

- Løpende forbedring og oppgradering av skip blir veldig mye enklere og bedre, sier Kleven.

Bransjestandard

De nye deltakerne i Open Simulation Platform ble offentliggjort på en konferanse i Norsk Maritim Kompetansesenter i Ålesund tirsdag.

Direktør og leder for DNV GL Maritime i Nord-Europa, Jon Rysst, sier at målet er å etablere en maritim bransjestandard for modell- og systemsimulering.

Professor Hans Petter Hildre ved NTNU påpeker at samarbeid i et virtuelt miljø gjøre det mulig med større grad av interaksjon mellom ulike systemer og dets eiere.

- Vi kan unngå at utviklere og organisasjoner bruker for mye tid på å teste sitt eget system isolert, uten å ha muligheten til å teste hvordan de vil fungere sammen med andre systemer, sier professor Hildre i en pressemelding.

Veracity

Brukere av et åpent modellsimuleringsverktøy kan være alt fra skipsdesignere, utstyrs- og systemleverandører, verft, rederier, operatører, klasseselskap og forsknings- og utdanningsinstitusjoner.

Plattformen bygges på DNV GLs Veracity-løsning og blir også utviklet for å kunne lagre et bibliotek av modeller av skipskonsepter, systemer og utstyr.

Eksisterende skip og en tvilling i et digitalt format.  I et Joint Industry Project ledet av DNV GL skal det bygges opp en plattform med åpne kildekoder for lettere samhandling. Bilde: DNV GL

Arbeidet med OSP-teknologien er allerede påbegynt. En prototype er i gang der et simulert skip og et DP-system (dynamisk posisjonering) kjører en DP-operasjon.

Gjennom bruk av et skybasert oppsett kan deltakerne jobbe sammen virtuelt, selv om de er lokalisert på ulike steder.

De kan blant annet:

  • Jobbe for å bedre systemets design og ytelse
  • Sørge for at feil i kontrollsystemet for automatisk posisjonering blir håndtert riktig
  • Verifisere kommende endringer i systemet, og finne ut hvordan disse vil påvirke driften av skipet

Rolls-Royce Marine er allerede så smått i gang og vil bruke verktøyet til å lage en digital tvilling for å verifisere moduler i kraft- og fremdriftssystemet til et skip, samt deres interaksjon i et virtuelt testoppsett.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå