Valemon skal ferdigstilles ved Samsung-verftet i Sør-Korea. (Bilde: Statoil)

VALEMON

Statoils «store Korea-test» kommer seg ikke av gårde i mars likevel

Valemon-feltet

  • Inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat.
  • Blir bygget ut med en ubemannet, bunnfast stålplattform med separasjonsanlegg for gass, kondensat og vann.
  • Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra til Heimdal, kondensatet i rørledning til Kvitebjørn for stabilisering og videre transport til Mongstad-raffineriet i Hordaland.
  • Feltet knyttes til eksisterende infrastruktur gjennom rørledninger langs havbunnen. Planlagt produksjonsstart er i løpet av høsten 2014.
  • Statoil er operatør for feltet, mens Petoro har en eierandel på 30 prosent, Centrica 13 prosent og Enterprise Oil Norge 3 prosent.

Det kan se ut til at nok et norsk prosjekt ved et koreansk verft ikke kommer seg mot Norge på tidspunktet man først hadde estimert.

Mens Goliat-prosjektet til Eni allerede har sprukket med mange milliarder kroner, og har blitt utsatt én gang, holder man nå på med plattformdekket til Statoils Valemon-prosjekt.

Skulle dratt i mars

Etter den opprinnelige planen skulle Valemon-dekket ha dratt fra verftet i Sør-Korea i månedsskiftet mars/april.

Dette går frem blant annet av en pressemelding som er sendt ut fra en av kontraktørene, Agility Group.

– Plattformdekket vil bli transportert fra Samsung-verkstedet i Korea i mars 2014, og Agility Groups offshorearbeider vil starte når dekket ankommer Valemon-feltet i mai samme år, heter det i meldingen.

Les også: Goliat skal være kraftig forsinket

– Sikret seg to perioder med Saipem 7000

Ifølge Statoil er den aktuelle datoen nå i månedsskiftet mai/juni.

– Valemon er det første plattformdekket vi bygger i Sør-Korea. Vi ønsket derfor en robusthet i planene og sikret oss to perioder der Saipem 7000 kunne utføre tungløftet i Nordsjøen. Vi besluttet for en tid tilbake å benytte det andre løftevinduet. Seilingstid henger tett sammen med når tungløftet kan gjøres i havet, og transportetappen tar omlag halvannen måned, sier Statoils informasjonssjef for norsk sokkel, Ørjan Heradstveit.

Han sier at planen hele tiden har vært å seile fra Korea i løpet av våren.

– Nå blir det i slutten av våren i stedet for i starten. Vi har hatt utfordringer med noen av rundetidene, men produksjonsstarten fjerde kvartal i år står fortsatt fast, sier Heradstveit.  

Flere kilder Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med som har kjennskap til prosjektet, sier at prosjektet ikke ble ferdig til avreise i mars, og at man må belage seg på at en del må ferdigstilles i havet.

Les også: BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Valemon-prosjektet er Statoils store Korea-test på plattformdekk. Men dekket kunne ikke forlate verftet i Korea i mars. Starten av juni er nå estimert avreise. Statoil

– Statoils store Korea-test

Da kontrakten for Valemon-dekket gikk til Samsung-verftet i Sør-Korea, begrunnet Statoil dette med at de norske verftene ikke «hadde kapasitet nok til å bygge den store prosjektporteføljen som lå i kø».

– Nå er Valemon blitt Statoils store Sør-Korea-test for plattformdekk, skrev Statoil på sine nettsider i januar i år.

Spørsmålet er om testen blir bestått.

Det nye med Valemon-kontrakten på Samsung-verftet er at både prosjektering, innkjøp og bygging har blitt tildelt det koreanske verftet.

– Vi har bygget skrog hos Samsung før, for eksempel er skrogene til både Gjøa og Kristin bygget her med stor suksess, og vi har flere med erfaring fra disse prosjektene i Valemon-teamet, sa Trond Bokn, prosjektdirektør for Valemon anleggsutbygging, til sine egne nettsider tidligere i år.

Les også: – Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

– Utfordringer med nye leverandører

Valemon er den første i rekken av plattformdekk til Statoils europeiske portefølje. Senere skal dekkene til både Gina Krog og Aasta Hansteen bygges i Sør-Korea, samt Mariner-dekket som skal på britisk sokkel.

Ifølge Statoil-artikkelen merker Valemon-prosjektet at det er de som er den store Asia-testen.

– Vi ligger an til å møte hovedmilepælen vår, oppstart 4. kvartal 2014. Men vi møter en del utfordringer med nye leverandører, vi har en bratt lærekurve og mange erfaringer å dele videre. Vi merker også at det er stor lederoppmerksomhet rundt Valemon, sier Bokn.

Tungløftfartøyet Saipem 7000 er hyret inn for å løfte Valemon på plass på feltet. Wikimedia Commons

Pris og kapasitet

I artikkelen Statoil selv har skrevet, forsvarer de Korea-kontraktene, både fordi det er mer prisgunstig og fordi norske verft ikke har kapasitet.

– Det handler både om kapasitet og pris. Norske verft har ikke kapasitet til å bygge alle prosjektene våre, og verftene i Sør-Korea har vunnet kontraktene i internasjonal konkurranse.

– Det kan være modeller som kan gjøre norsk konkurransedyktig, for eksempel samarbeider DSME med Aker når det gjelder prosjektering på Gina Krog. Vi vet ikke hva som skjer med kontraktene som kommer i framtiden. Det vi vet er at beste tilbyder får kontrakten, forklarer han.

Les også:

Statoil krever mer effektive ingeniører

Slik vil Statoil få flere norske nybygg

Sør-Korea venter storinnrykk av norske ingeniører