ENI må få plassert Goliat FPSOen i Barentshavet før vinterstormene begynner å herje. (Bilde: Eni)

GOLIAT

Goliat skal være kraftig forsinket

Ifølge flere medier.

Enis prestisjetunge Goliat-utbygging skal ha kraftig tidsnød. Ved det koreanske verftet arbeides det døgnet rundt for å få den runde produksjonsenheten klar til utskiping i mai, melder Finnmark Dagblad.

Upstream melder fredag at Goliat er opp til ett år forsinket.

– Fra det jeg hører vil Goliat-prosjektet bli utsatt opp til ytterligere et år, sier Ståle Kyllingstad til Upstream.

Han er konsernsjef i IKM Gruppen og styreleder i Norsk Industri Olje & Gass.

– Formidabel mengde ekstraarbeid

Goliat er allerede ett år forsinklet, i forhold til de opprinnelige planene.

Kyllingstad legger til at prosjektet står overfor «en formidabel mengde» med ekstraarbeid, som totalt utgjør flere hundre tusen timer, ifølge Upstream.

I forrige uke meldte bransjenettstedet offshore.no at det skal være kaotiske tilstander ved det koreanske verftet. Blant annet skal verftet ha problemer med å følge NORSOK-standarden.

Les også: Melder om kaos på Goliat

Nøkkelprosjekt

Ifølge Enis offisielle tidsplan skal den runde FPSOen fraktes fra verftet i Korea i løpet av andre kvartal i år.

Nylig holdt selskapet en presentasjon i forbindelse med fremleggelsen av 2013-resultatet i London.

– Goliat er et våre viktigste prosjekter, uttalte Claudio Descalzi, operasjonsdirektør i Eni.

Han fortalte analytikerne at hele prosjektet er 71 prosent ferdig, i tråd med planen.

– FPSO-konstruksjonen i Korea er 89 prosent ferdig og utseiling er forventet i løpet av andre kvartal i år, fortalte han videre.

ENIs plan er å starte opp produksjonen på feltet i fjerde kvartal 2014.

Les også: – Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

Kritisk tidsskjema

Ifølge Upstream er det snakk om å flytte enheten fra Hyundai Heavy Industries' verft i Sør-Korea allerede neste måned. Skjer dette, vil den flytende produksjonsinnretningen være langt fra klar. Det vil kreve omfattende arbeid ved norske verft for å få enheten til å oppfylle norske sikkerhetskrav, ifølge Upstream.

Finnmark Dagblad skriver at det er kritisk å få avgårde flyteren i løpet av mai, ellers kan tidsskjema sprekke før vinterstormene setter inn i Barentshavet.

ENI Norge benekter at prosjektet ikke er i rute.

– Vi holder oss til den leveringen gjeldende kontrakt tilsier, nemlig at utskipningen fra Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea skal skje i mai i år, sier Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge til Finnmark Dagblad.

Les også:

Statoil fortsetter Castberg-skuffelsen i Barentshavet  

Slik trener Barentshavets redningsmenn  

Dette er de 9 viktigste utbyggingene for oljebransjen