Goliat skal bygges ut som en flytende produksjons- og lagringsenhet (FPSO) og skal bli det første oljefeltet i drift i Barentshavet. Illustrasjon: Eni (Bilde: Eni)

GOLIAT FPSO

Melder om kaos på Goliat

Byggingen av Goliat FPSO-en i Sør-Korea går ikke på skinner, melder bransjenettstedet Offshore.no.

De baserer artikkelen sin på industrikilder som ønsker å være anonyme.

Ifølge kildene skal det være kaotiske tilstander ved verftet, og det blir spådd nye utsettelser og overskridelser.

– Det er kaos. Eni fjerner nå systematisk personell med Norsok-kompetanse og erstatter dem med folk uten denne kompetansen, hovedsakelig italienere. Det har blitt sagt i møter her nede at de må bruke sunn fornuft fremfor Norsok, sier en kilde til Offshore.no.

Les også: Dette er det viktigste for oljebransjen i 2014

– Rykter

Dette avvises av kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.

– Goliat FPSO skal leveres i henhold til alle relevante standarder og norsk regelverk. Vi har dyktige medarbeidere på plass som bidrar til dette, sier han til bransjenettstedet.

Det er ikke første gang denne typen påstander verserer i oljepressen. I slutten av november i fjor meldte oljeavisen Upstream at et formidabelt ekstraarbeid måtte gjøres på Goliat. Det var IKM-gründer Ståle Kyllingstad som fremsatte påstandene.

– Dette er rykter. Men det er troverdige rykter, sa industri-sjefen den gang.

Milliardsprekker

Goliat-prosjektet har allerede sprukket med mellom 7 og 8 milliarder kroner, og Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt problemene ved prosjektet. Blant annet at Hyundai Heavy Industries hadde lite kompetanse knyttet til norsk regelverk.

– Vi har vært klar over den begrensede Norsok-erfaringen og har satt i verk ekstra tiltak med tett oppfølging mot både CB&I og verftet. For tiden har vi et team hos HHI i Korea på over 200 personer som har som hovedoppgave å følge opp nettopp myndighetskrav. Innretningen er designet og blir bygget i henhold til gjeldende regelverk og standarder, sa kommunikasjonsdirektør i Eni, Andreas Wulff til Teknisk Ukeblad på sensommeren 2012.

Les også: Dette har gått galt med Goliat

– God dialog med verftet

I artikkelen som Offshore.no publiserte i går kveld, fortelles det at det fortsatt er problemer knyttet til nettopp norsk erfaring.

– Det virker rett og slett som om Hyundai ikke tar innover seg viktigheten av å følge norske krav, sier en kilde.

I tillegg viser nettstedet til en presentasjon som Eni har holdt for Petroleumstilsynet. Presentasjonen skal bekrefte selskapets utfordringer og har tittelen: «Limited capacity, competence, experience and general knowledge on Norwegian regulations/NORSOK with our FPSO EPC contractor.»

– Vi har en god dialog med Hyundai-verftet, og Eni Norge har etablert et sterkt site team på verftet for å sikre etterlevelse av relevante krav, sier Wulff til Offshore.no.

Utsettelser

Goliat-utbyggingen blir det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet.

Opprinnelig var produksjonsstarten på Goliat satt til 2013. Operatør Eni Norge meldte i 2012 om at det ville bli utsatt til tredje kvartal 2014. Offshore.nos industrikilder forteller at det er ventet at det blir ytterligere utsettelser for produksjonsstarten.

– Det gjenstår minst ett års arbeid, mener en av kildene.

Dette kjenner ikke Eni Norge seg igjen i.

- Ambisjonen er fremdeles at Goliat skal starte produksjonen mot slutten av 2014. Det er satt inn økt bemanning og innført nattskift for å sikre fremdrift, sier Wulff til Offshore.no.

Les også:

Ubemannede plattformer skal konkurrere med subsea

NITO frykter at Statoil-kutt rammer leverandører

Starter opp mastergrad i naturgassteknologi