Konsernsjef Eldar Sætre presenterte det nye navnet på allmennmøte i Stavanger 15. mars i år.
Konsernsjef Eldar Sætre presenterte det nye navnet på allmennmøte i Stavanger 15. mars i år. (Foto: Johansen, Carina/NTB Scanpix)

KOMMENTAR: Equinor

Statoils navnebytte er riktig: Dette kan være strategien videre

 TU-sjef Jan M. Moberg kommenterer.

Da Statoil annonserte navnebytte til Equinor var det mange som satte morgenkaffen i halsen. Verst var det visst for Statoils første konsernsjef, Arve Johnsen, som lot seg intervjue i storformat i DN om at det hele var en uhyrlig handling. Han har følge med mange flere. Både politikere og bransjefolk.

Vi i TU synes det er på tide. Og gir Eldar Sætre en fjær i hatten for et modig trekk. En endring som kan vise seg smart for både Statoil og selskapets største eier - Den norske stat.

Trengte nytt navn

Vi skal umiddelbart medgi at vi i TU (i hvert fall jeg) enkelte ganger er altfor treg i avtrekket. Statoils navnendring har vært diskutert i vår redaksjon i et par år allerede.

Fordi vi selv alltid har måttet «pante tomflasker» når vi skal gjøre investeringer her i TU, har vi tenkt at det ville være riktig også av Statoil å snu på kronene om de skulle bytte navn. En intern diskusjon her på huset kom derfor – for et par år siden – til at Statoil kunne slippe rimelig unna ved en navneendring til «totaliS». Da fikk de bruk for alle bokstavene i det gamle navnet, og trengte bare stokke om på dem. Litt skruer og bolter på lysskiltene, så var ting på stell. At navnet ble veldig likt konkurrenten Total tenkte vi de kunne slippe unna med.

Hovedpoenget var at Statoil hadde lansert en storslått plan om å bli mer diversifisert. At nye og grønnere energiformer skulle få større plass i selskapet. Da trengte virksomheten et nytt navn, tenkte vi.

Om Equinor er det beste navnet å bytte til, vet vi ikke. Men det er uansett riktig å endre, og komme seg bort fra både «Stat» og «oil». Det åpner for en mer troverdig satsing innenfor fornybare områder, og åpner for en annen fleksibilitet enn tidligere.

Selger seg ut i USA?

Statoilsjef Eldar Sætre er smart. Han og hans strateger har naturligvis tenkt lengre enn til bytte av logoer på plattformer, skilt, oljetønner og vindturbiner. Vi tipper at han har et par spennende strategiske trekk på lur som vil endre selskapet for alltid – og gjøre virksomheten mer tilpasset det nye navnet.

Et scenarie vi kan se for oss, er at Equinor selger seg ut av sine amerikanske fracking-posisjoner ved neste oljeboom. Neste gang oljeprisen er på topp. Det vil gi mange titalls milliarder kroner i kassen, som kan frigjøre midler til både ekstraordinært utbytte og reinvesteringer i spennende vindsatsinger eller andre former for grønne satsinger. Det vil på dramatisk og permanent vis endre miksen i selskapets portefølje.

Navnbyttet vil også gi Staten større fleksibilitet til eventuelt å redusere sin eierandel i selskapet. Statoil er i dag verdsatt til cirka 656 milliarder kroner (børsslutt 10. april). Staten eier 67 prosent, eller 440 milliarder kroner. Det tilsvarer grovt fem prosent av Oljefondet. Et formidabelt beløp selv i den sammenheng.

En ferd bort fra «Stat» i navnet vil gjøre det enklere for største eier å kunne selge seg ned i selskapet. Noe staten kanskje ønsker å vurdere – før olje- og gassvirksomheten går inn i solnedgangen. Det er sannsynligvis noen år til ennå, men det er som kjent godt med alt som er gjort. Ved å ta "Stat" ut av navnet, er et symbolsk og følelsesmessig hinder ryddet av veien når den tid kommer. 

En tredje mulighet er å fusjonere utenlandsvirksomheten til Statkraft inn i Equinor. For å samle kommersiell ikke-norsk/ikke-petroleum-basert energisatsing i en internasjonalt (allerede) børsnotert virksomhet. Det vil være et grep som kan gjøre Equinor til en ledestjerne blant verdens energiselskaper. Både kommersielt og kompetansemessig. Og som vil sette norske politikere på kartet som særdeles handlekraftige. 

Stolt farvel

Disse tre scenariene er kun enkelte av mange mulige fremtidscenarier. De vil selvsagt også være gjennomførbare om selskapet fortsatt heter Statoil. Et navnebytte gjør det imidlertid lettere og gir et riktigere navn på en spennende fremtidig ambisjon og virksomhet. Navnebyttet er med på å olje overgangen til nye tider. Det er bare å gi full gass.

Motstandere får ta seg et kurs i endring. Noen av dem virker som om de lettere hadde byttet navn på egen ektefelle enn på selskapet de har så kjært. Til de er det bare å si: «Kom dere om bord».

Navnendringen signaliserer en spennende og riktig reise videre. Selskapets generalforsamling 15. mai bør ta et stolt farvel med «Statoil» (ta med lommetørkle) og applaudere reisen inn i fremtiden med navnebytte til «Equinor».

Kommentarer (24)

Kommentarer (24)