En dame sykler langs en stabel med stativløse delesykler i Beijing i Kina, 17. november i fjor. Norske UIP lager også stativfrie sykler, men mener de har en løsning som ikke medfører kaos i gatene. (Bilde: REUTERS/Stringer. Mathias Klingenberg)
Denne dingsen sørger for sykkellås og kommunikasjon. De elektriske komponentene på sykkelen drives av en ARM-prosessor. Kommunikasjonen foregår via et GSM-modem. Foruten dynamo-lading, ser UIP også på muligheten for opplading av batteriet via solceller. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Rødt lys betyr at sykkelen er låst. De elektriske komponentene på sykkelen drives av en ARM-prosessor. Kommunikasjonen foregår via et GSM-modem. Foruten dynamo-lading, ser UIP også på muligheten for opplading av batteriet via solceller. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Brukeren kommuniserer med sykkelens grensesnitt via mobiltelefonen. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Sykkelen er fortsatt på prototype-stadiet, men skal etter planen rulles ut til våren i to store norske byer. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Høgåsen-Hallesby holder komponenten som inneholder låsen og mesteparten av de elektroniske komponentene. (Bilde: Mathias Klingenberg)
De elektriske komponentene på sykkelen drives av en ARM-prosessor. Kommunikasjonen foregår via et GSM-modem. Foruten dynamo-lading, ser UIP også på muligheten for opplading av batteriet via solceller. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Batteriet er integrert i sykkelen. Foruten dynamo-lading, ser UIP også på muligheten for opplading av batteriet via solceller. (Bilde: Mathias Klingenberg)
UIP skriver ut deler på 3D-printer for å kjapt kunne teste dem på sykkelen. (Bilde: Mathias Klingenberg)
UIP ser på seg selv som en IT-bedrift, og har et team på 15 stykker som jobber med produktutvikling. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Fra venstre: Axel Bentsen, sjef i UIP, Liisa Andersson, driftsdirektør og Johan Høgåsen-Hallesby, teknisk sjef. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Fra venstre: Axel Bentsen, sjef i UIP, Liisa Andersson, driftsdirektør og Johan Høgåsen-Hallesby, teknisk sjef. (Bilde: Mathias Klingenberg)
UIP har innført beltedrift og trinnløs giring på syklene, ettersom de har sett at ødelagte kjeder og slappe gir er årsak til mange servicetimer. Sykkelen har integrert batteri som lades når hjulene ruller. (Bilde: Mathias Klingenberg)
Johan Høgåsen-Hallesby, teknisk sjef i UIP. (Bilde: Mathias Klingenberg)
På verkstedet i Oslo bygger UIP nye versjoner av sykkelen. (Bilde: Mathias Klingenberg)
EKSTRA

Stativfrie bysykler har ført til kaos flere steder. Det norske selskapet mener de har funnet løsningen

Kommer til flere norske byer til våren.

Det siste året har flere storbyer fått såkalte stativløse bysykler. Singapore, Sidney, Shanghai, Seattle og Stockholm er bare noen av byene som har innført delesykler som ikke krever sykkelstativ for å låses.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Én måned gratis

Månedsmedlemskap

Kr 199
Kr 50 per uke
Prøv gratis
Første måned gratis
Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt oss på ekstra@tu.no

Allerede abonnent?