Prosjekter

Statens vegvesen: Minimalt med koronastopp i veiprosjekter

Gode smitterutiner på veganleggene til Statens vegvesen har gitt svært gode resultater.

 Riksvei 3/25 er et av prosjektene til Statens vegvesen som har pågått uten koronastopp i 2020.
Riksvei 3/25 er et av prosjektene til Statens vegvesen som har pågått uten koronastopp i 2020. Foto: Karoline Celius/Skanska
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. des. 2020 - 15:13

48 av 53 veianlegg på over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020, melder Vegvesenet i en pressemelding.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Foto:  Statens vegvesen
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i meldingen.

Som øverste sjef for rundt 850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på omlag 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veianleggene da koronapandemien slo inn over Norge i  mars.

Bildet viser det første 420 kV kabelsettet som ble satt i drift i tunnel mellom Smestad og Sogn. Kabeltunnelen er 4,2 km lang.
Les også:

Vår mest beryktede trafikk­maskin ruger på en hemmelighet

20.000 ansatte

En koronastenging for Norges største landbaserte byggherre ville fått store konsekvenser for framdrift, økonomi og ikke minst 15.000-20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.

I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem veiprosjekter for kortere perioder:

  • Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
  • Ingen i Midt.
  • En i Vest: Riksvei 13 Goteviktunnelen (Vik)
  • En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)
Astronaut Sergej Prokopyev jobber med å montere et skjold som skal beskytte den internasjonale romstasjonen.
Les også:

Snittfart på syv kilometer i sekundet: Satellitter og søppel truer sikkerheten i verdensrommet

Viktig å holde trykket oppe

Davik sier koronapandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt fram til vaksinen har gjort jobben i Norge.

– Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette. Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veianleggene våre. Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et vegprosjekt, sier Davik.

Koronasmitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene valgt entreprenør.

F-35 nummer 5088 (AM-2) var sammen med fly nummer 5087 (AM-1) de første norske flyene som ankom Luke-flybasen i USA, der de norske F-35-pilotene får sin opplæring på flytypen. Dette skjedde 10. november 2015.
Les også:

Ti år med F-35 i Luftforsvaret: – Vi hviler ikke på noen laurbær her

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.