SAMFERDSEL

Staten sier nei til Flytogets redningsplan

Jernbanedirektoratet ønsker ikke å la Flytoget åpne dørene for pendlerne.

Flytoget foreslo å åpne dørene for alle passasjerer mellom Asker og Lillestrøm. Det ønsket ikke Jernbanedirektoratet.
Flytoget foreslo å åpne dørene for alle passasjerer mellom Asker og Lillestrøm. Det ønsket ikke Jernbanedirektoratet. Foto: NTB
29. mars 2023 - 07:42

Jernbanedirektoratet ønsker ikke å åpne opp for en ny avtale med Flytoget. Det kommer frem i en pressemelding fra direktoratet mandag ettermiddag. 

– Det blir dessverre nå altfor tydelig for oss hva som har vært planen allerede fra oktober: Flytoget skulle vekk, sier konstituert administrerende direktør i Flytoget Nicolai Bryde til Aftenposten.

Framtida til det populære selskapet er uviss etter at direktoratet besluttet å tildele Vy hele togtilbudet på Østlandet

Ville åpne for pendlere

21. mars sendte Flytoget et tilbud til direktoratet. Tilbudet var i praksis et kompromiss der de fikk fortsette som før. Med ett stort unntak, skriver avisen.

Selskapet foreslo å åpne dørene for alle passasjerer mellom Asker og Lillestrøm. Dette for å hjelpe til med pendlertrafikken på den allerede sprengte kapasiteten i Oslotunnelen. Forslaget mente Flytoget kunne spare staten for milliarder.

Jernbanedirektoratet brukte under en uke på å avvise forslaget helt. De er uenig i regnestykket til Flytoget og mener det ikke vil bidra til å gi et bedre togtilbud.

«Til tross for åpne dører på Flytoget på strekningen Asker-Lillestrøm, blir forslaget fra Flytoget en hindring for å utvikle en fremtidsrettet rutemodell, eksempelvis med flere avganger fra Follobanen/Østfoldbanen i Oslotunnelen», skriver de i pressemeldingen. 

Avviser nedleggelse

Fredag skal Flytoget møte Samferdselsdepartementet for å snakke mer om tilbudet.

Jernbanedirektoratet avviser at de ønsker å legge ned Flytoget. I en e-post til avisen skriver de at de hele veien har lagt til grunn at tilbringertjenesten til flyplassen skal integreres i det øvrige rutetilbudet fra 2028.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.