Regjeringen varslet i april i fjor at de ønsker å ta statlig eierskap over nettverket av gassrørledninger på norsk sokkel.
Gassled er det største, og eier både gassrør og terminaler i Norge og i mottakerland. Deres konsesjon går ut i 2028, og da Staten har rett til overtakelse (hjemfallsrett). Men etter ønske fra eierne, overtar staten eierskapet før konsesjonen går ut.
Staten har også inngått avtale om kjøp av eierandeler i Polarled og Nyhamna. Samlet verdi for de tre selskapene er 18,1 milliarder kroner.
Takket nei: For lavt tilbud
Staten har inngått avtale med med sju av ni selskaper.
To selskaper har takket nei til statens tilbud: North Sea Infrastructure og M Vest Energy.
– Vi har forutsigbare inntekter fra vår fem prosents eierandel i Polarled. De er verdifulle for oss. Vår interne verdivurdering er ikke reflektert i det tilbudet vi har fått, så vi har sagt at det er for lavt, men vi er åpne for dialog, sier daglig leder i M Vest Energy i Bergen, Jonny Hesthammer, til TU.
Han eier selv 8 prosent av M Vest, mens Trond Mohn er største eier.
– Forutsigbare inntekter
– Forskjellen på oss og de andre er at vi bare eier fem prosent. De andre selskapene har kanskje også infrastruktur på land, og eier kanskje litt i Gassled. Så de vurderer totaliteten, mens vi ser utelukkende på våre inntekter fra Polarled, sier Hesthammer.
I fjor hadde M Vest inntekter på 62 millioner kroner fra Polarled. I år blir de høyere, på grunn av tilførsel av mer gass fra Dvalin-feltet.
Mens Gassled-lisensen utløper i 2028, varer lisensen på Polarled helt til 2041. Dermed har M Vest god tid til å komme til enighet med staten, ifølge Hesthammer.
Vitne: – Høyere hastighet enn vanlig
Staten vil eie alle tre
Energiminister Terje Aasland (Ap) skriver i en pressemelding at han er særlig fornøyd med å ha oppnådd helstatlig eierskap for Gassled.
Men målet om hel-statlig eierskap også av Nyhamna og Polarled ligger fast:
Staten tar sikte på å overta disse «når konsesjonstiden utløper eller eventuelt gjennom en avtale før dette», heter det i meldingen.
Daglig leder Peder Sortland i North Sea Infrastructure har ikke svart på TUs henvendelser.
– Tariffene skal være lave
Ifølge departementet er staten «vurdert å være den mest hensiktsmessige eieren».
Energidepartementet påpeker at en for høy prising av bruk av infrastruktur vil hindre at samfunnsøkonomisk lønnsomme petroleumsressurser blir påvist, bygd ut og produsert.
– Prisen for bruk av systemet skal i størst mulig grad reflektere den samfunnsøkonomiske kostnaden ved transport og behandling av gass, skriver departementet.
– Tariffene skal være lave, det skal være riktig kapasitet i systemet og regulariteten skal være høy. Gjennom dette legges det best til rette for god forvaltning og høyest mulig verdiskaping av petroleumsressursene på norsk kontinentalsokkel.
Kriserammede Northvolt sparker over 400 ansatte