energi

Staten punger ut 18 milliarder for gassrør

Trond Mohns oljeselskap M Vest mener at statens tilbud er for lavt.

Energiminister Terje Aasland (Ap) sier han er særlig fornøyd med at det store Gassled-systemet nå skal eies av staten alene.
Energiminister Terje Aasland (Ap) sier han er særlig fornøyd med at det store Gassled-systemet nå skal eies av staten alene. Arash A. Nejad
Ina AndersenIna Andersen– Journalist
Ellen Synnøve VisethEllen Synnøve Viseth– Journalist
12. nov. 2024 - 13:06

Regjeringen varslet i april i fjor at de ønsker å ta statlig eierskap over nettverket av gassrørledninger på norsk sokkel.

Gassled er det største, og eier både gassrør og terminaler i Norge og i mottakerland. Deres konsesjon går ut i 2028, og da Staten har rett til overtakelse (hjemfallsrett). Men etter ønske fra eierne, overtar staten eierskapet før konsesjonen går ut. 

Staten har også inngått avtale om kjøp av eierandeler i Polarled og Nyhamna. Samlet verdi for de tre selskapene er 18,1 milliarder kroner.

Takket nei: For lavt tilbud

Staten har inngått avtale med med sju av ni selskaper. 

To selskaper har takket nei til statens tilbud: North Sea Infrastructure og M Vest Energy.

– Vi har forutsigbare inntekter fra vår fem prosents eierandel i Polarled. De er verdifulle for oss. Vår interne verdivurdering er ikke reflektert i det tilbudet vi har fått, så vi har sagt at det er for lavt, men vi er åpne for dialog, sier daglig leder i M Vest Energy i Bergen, Jonny Hesthammer, til TU.

Han eier selv 8 prosent av M Vest, mens Trond Mohn er største eier.

Slik er eierskapet nå

  • Gassled: 100 prosent statlig
  • Nyhamna: 81,3 prosent statlig, North Sea Infrastructure (13,7 prosent) og Equinor (5 prosent)
  • Polarled: 90 prosent statlig, Equinor (5 prosent), M Vest Energy (5 prosent)

 

Verdisetting, regnet ut fra vederlaget betalt av staten

  • Gassled: 22,94 mrd kroner
  • Nyhamna: 6,76 mrd kroner
  • Polarled: 2,75 mrd kroner 

Staten har inngått avtale med: Norske Shell, CapeOmega, ConocoPhillips Skandinavia, Equinor, Hav Energy, Orlen Upstream Norway og Silex Gas Norway.

Kilde: Regjeringen

– Forutsigbare inntekter

– Forskjellen på oss og de andre er at vi bare eier fem prosent. De andre selskapene har kanskje også infrastruktur på land, og eier kanskje litt i Gassled. Så de vurderer totaliteten, mens vi ser utelukkende på våre inntekter fra Polarled, sier Hesthammer.

I fjor hadde M Vest inntekter på 62 millioner kroner fra Polarled. I år blir de høyere, på grunn av tilførsel av mer gass fra Dvalin-feltet.

Mens Gassled-lisensen utløper i 2028, varer lisensen på Polarled helt til 2041. Dermed har M Vest god tid til å komme til enighet med staten, ifølge Hesthammer.

Energiminister Terje Aasland besøker Elhub i Oslo onsdag i forbindelse med lanseringen av fastpris på strøm, såkalt norgespris.
Les også:

334.000 bestilte norgespris første dagen

Staten vil eie alle tre

Energiminister Terje Aasland (Ap) skriver i en pressemelding at han er særlig fornøyd med å ha oppnådd helstatlig eierskap for Gassled. 

Men målet om hel-statlig eierskap også av Nyhamna og Polarled ligger fast: 

Staten tar sikte på å overta disse «når konsesjonstiden utløper eller eventuelt gjennom en avtale før dette», heter det i meldingen.

Daglig leder Peder Sortland i North Sea Infrastructure har ikke svart på TUs henvendelser.

– Tariffene skal være lave

Ifølge departementet er staten «vurdert å være den mest hensiktsmessige eieren». 

Energidepartementet påpeker at en for høy prising av bruk av infrastruktur vil hindre at samfunnsøkonomisk lønnsomme petroleumsressurser blir påvist, bygd ut og produsert.

– Prisen for bruk av systemet skal i størst mulig grad reflektere den samfunnsøkonomiske kostnaden ved transport og behandling av gass, skriver departementet.

– Tariffene skal være lave, det skal være riktig kapasitet i systemet og regulariteten skal være høy. Gjennom dette legges det best til rette for god forvaltning og høyest mulig verdiskaping av petroleumsressursene på norsk kontinentalsokkel.  

Oljetankeren Boracay utenfor Frankrike tidligere i oktober. Den tilhører angivelig den russiske skyggeflåten.
Les også:

Russisk skyggeflåte en tikkende bombe: – Låter som jæklig mange

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.