Skipsbygging

Stålverk rammes av krig og sanksjoner: Skipsbygging kan bli dyrere

Russland og Ukraina er to av verdens største stålprodusenter og utvinner også mye jernmalm. Forstyrrelser i leveranser kan påvirke verft og skipsbygging over hele verden. Norsk Stål og verftene følger nøye med.

Fitjar Mekaniske Verksted bygger komplette skip opp til 45 meter. For større fartøy settes skrogbygging ut til blant annet Polen og Tyrkia. Administrerende direktør Hugo Strand tror økte stålpriser rammer alle verft likt.
Fitjar Mekaniske Verksted bygger komplette skip opp til 45 meter. For større fartøy settes skrogbygging ut til blant annet Polen og Tyrkia. Administrerende direktør Hugo Strand tror økte stålpriser rammer alle verft likt. (Foto: Fitjar Mek. Verksted)

Russland og Ukraina er to av verdens største stålprodusenter og utvinner også mye jernmalm. Forstyrrelser i leveranser kan påvirke verft og skipsbygging over hele verden. Norsk Stål og verftene følger nøye med.

Ukraina er den største enkeltleverandøren til europeiske verft med rundt 30 prosent markedsandel. Med krigshandlinger i Mariupol og andre områder med stålverk, og sanksjoner som rammer russiske leverandører, kan det blir kraftig prishopp.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå