Stad skipstunnel trenger 60 millioner kroner for å unngå stans
Kystverket trenger 60 millioner kroner til å starte bygging av Stad skipstunnel i 2021. Samferdselsminister Knut Arild Hareide foreslår null i forslaget til statsbudsjett. Det blir bråk i Stortinget.
Havila Kystruten legger opp til å seile gjennom den nye tunnelen. De tror den vil bli en turistmagnet.Foto: TU/Kjersti Magnusssen/Kystverket
Kartutsnittet viser Stad og hvor tunnelen er planlagt.Illustrasjon: Interessegruppa Stad Skipstunnel
Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer i 12 knop. Illustrasjonen viser Stad Skiptsunnel, som kan få byggestart i 2021.Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Kystruten
Stad skipstunnel vil gjøre det mulig å reise med hurtigbåt fra Bergen til Ålesund.Bilde: AFP/Stadskipstunnel.no/Nordwest3D
Stad skipstunnel er planlagt drevet som tunneler og fjellhaller vanligvis byges med boring, sprenging og uttransport av sprengmasser.Bilde: Kystverket/Appex
Det skal tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fjell, ca. 7,5 millioner tonn, for å bygge Stad skipstunnel. Det er flere mulige planer for bruk av sprengmassene.Bilde: Kystverket
Værhardt: På grunn av spesielle grunnforhold blir det farlige bølger rundt Stad når det er tøft vær. Skipstunnel betyr store samfunnsbesparelser, ifølge Sintef.Bilde: Kystverket
Randi Humborstad jobber for realisering av skipstunnelen gjennom en interessegruppe.Bilde: Tore Stensvold