Prosjekter

Sotrasambandet: Tre grupperinger har levert tilbud

Alle de tre prekvalifiserte grupperingene har levert tilbud på OPS-kontrakten.

Modell av Sotrasambandet med ny bru.
Modell av Sotrasambandet med ny bru. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
19. des. 2020 - 09:34

De tre prekvalifiserte grupperingene som har levert tilbud på kontrakten er:

  • Sotra Link
  • ITIAS
  • Via Sotra 

Grupperingene består av følgende selskap som har inngått såkalt «joint venture» for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet:

  •  Sotra Link: Webuld S.p.A, SK Engineering Co. Ltd. (SK & E&C), Macquarie
  • ITIAS: ITINERA S.p.A, IHI Corporation, ASTM S.p.A
  • Via Sotra: VINCI Concessions S.A.S, VINCI Highways S.A.S, Acciona Concesiones S.L, Implenia Switzerland Ltd.
I fjor ble det kjent at konsulentselskapet Multiconsult har saksøkt totalentreprenør Sotra Link Construction i forbindelse med utbyggingen av Sotrasambandet.
Les også:

Milliardstrid om Sotrasambandet havner i retten

 

– I rute

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært fornøyd med at alle de tre kvalifiserte grupperingene har levert tilbud som nå skal videre til forhandlinger, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.

– I dag er en viktig dag for nytt Sotrasamband. Prosjektet er i rute til signering neste høst, og det er gledelig at vi har fått inn tilbud på kontrakten fra alle de kvalifiserte grupperingene, sier han.

Bristow, som i dag drifter Sikorsky-helikoptrene som flyr oljearbeidere ut til Nordsjøen, får ikke fornyet kontrakt med Equinor. Hvem som skal gjøre det, er fortsatt ikke klart.
Les også:

– Alvorlig bekymret: Vet ikke hvem som skal fly olje­arbeidere til Nordsjøen fra mai

Forventer robuste, langsiktige løsninger

Etter juleferien starter arbeidet med å gjennomgå tilbudene før de første forhandlingsmøtene starter i februar. Prosjektleder i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde er trygg på at grupperingene har forstått oppgaven.

– I tillegg til bygging inkluderer kontrakten drift og vedlikehold i 25 år, og vi forventer robuste, langsiktige løsninger fra grupperingene. Prosjektet har siden april i år jobbet sammen med de tre grupperingene som ble prekvalifisert. Sammen med grupperingene har Vegvesenet gått gjennom konkurransegrunnlaget for å sikre at de har satt seg godt inn i arbeidsomfanget, slik at de har hatt de beste forutsetningene for å levere tilbud. Vi har allerede fått presentert gode løsninger, forteller Rinde.

Kontrakten omfatter bygging av 9,4 kilometer firefeltsvei, ny Sotrabru, gang- og sykkelveier, samt drift og vedlikehold i 25 år etter trafikkåpning. Kontrakten blir etter planen tildelt sommeren 2021, med kontraktssignering på senhøsten samme år.

El-lastebilen lader mens den kjører.
Les også:

Frankrike tester el-vei på motorvei: Du trenger ikke stoppe for å lade

Om prosjektet

Ny riksvei 555 Sotrasambandet omfatter bygging av firefeltsvei fra kryss ved fylkesvei 562 ved Storavatnet i Bergen kommune til kryss med fylkesvei 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. 

Her skulle det etableres en 33 meter dyp byggegrop. Etter at det ble bestemt at Mossetunnelen skal forlenges vil byggegropen kun bli 22 meter dyp.
Les også:

Dropper rekorddyp grop: Skal redusere kvikkleirefaren i Moss

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.