Hver femte meter kan sprinkleranlegget sprøyte ut 375 liter vann i minuttet i tunnelen. (Bilde: Trafikverket)
Et bål med 420 trepaller i en tunnel utenfor Åndalsnes skulle simulere en lastebilbrann i Stockholm. (Bilde: Henric Modig)

FÖRBIFART I STOCKHOLM

Som å ha to brannmenn plassert hver femte meter

Moderne sprinkleranlegg i Sveriges lengste veitunnel.

Förbifart Stockholm

  • Veiprosjektet Förbifart Stockholm er en ny strekning for E4 vest for Stockholm.
  • Strekningen binder sammen nordlige og sørlige Sverige, avlaster Essingeleden og indre by, samt at prosjektet skal kjøre trafikken mindre følsom for problemer inne i Stockholm.
  • Strekningen er totalt på 21 kilometer. Rundt 18 kilometer går i tunnel. Byggetiden er beregnet til cirka 10 år.

Kilde: Trafikverket

En helt ny type sprinkler skal slukke branner i Förbifart Stockholm, som får Sveriges lengste veitunnel.

Systemet skal kunne sprøyte like mye vann som om det hadde vært to brannmenn hver femte meter, ifølge Nyteknik.

Förbifart-prosjektet består blant annet av en 16,5 kilometer lang tunnel, og dette blir en av verdens lengste tunneler som lages i et storbymiljø, ifølge Trafikverket.

Sprinkleranlegget gjennom den 16,5 kilometer lange tunnelen blir unikt i verdenssammenheng.

Les også: Slik sikret de dødstunnelen gjennom Mont Blanc

Frykter brann i kø

I år 2035 beregner svenske veimyndigheter at 145.000 kjøretøy skal passere strekningen hver dag.

At det bryter ut brann i et kjøretøy midt i rushtrafikken gjennom denne tunnelen er selve marerittet.

Problemet med sprinkleranlegg er at de er dyre. Derfor er det utviklet en ny type forenklet sprinkleranlegg - som skal være så rimelig at det er mulig å sprinkle hele tunnelen.

– Det kommer til å bli utrolig mye trafikk gjennom tunnelen. Sprinkleranlegget skal være et slagkraftig system som vi kan aktivere tidlig for å hindre en brann i å utvikle seg, forteller Henric Modig, sikkerhetsekspert i Trafikverket til Teknisk Ukeblad.

Bak utviklingen står Trafikverket, konsulentselskapet Brandskyddslaget og Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Les også: Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

375 liter i minuttet

Tunnelen består av to løp med tre kjørefelt i hvert løp. I hvert tunnelløp er det et sprinklerrør midt i hvelvet og hver femte meter befinner det seg to dyser som kan sprøyte 375 liter vann i minuttet horisontalt i hver retning.

Kostnadene skal være omtrent halvparten av et konvensjonelt sprinkleranlegg der dysene spruter vannet nedover, siden man ved en slik løsning måtte lagt flere rør i tunnelhvelvet for å dekke hele løpet.

Kostnadene skal være omtrent halvparten av et konvensjonelt sprinkleranlegg der dysene spruter vannet nedover, siden man ved en slik løsning måtte lagt flere rør i tunnelhvelvet for å dekke hele løpet. Veiprosjektet Förbifart består blant annet av en 16,5 kilometer lang tunnel. Trafikverket

– Vi har minimert mengden rør som er nødvendig. Vanligvis måtte man strukket et rør for hvert kjørefelt. Målet er å lage et robust og enkelt system med få installasjoner, forteller han.

Anlegget sprer 10 millimeter vann i minuttet pr kvadratmeter kjørebane.

Testet i Norge

Forskere fra Sveriges Tekniska Forskningsinstitut dro i september til den nedlagte Runehamar-tunnelen utenfor Åndalsnes for å teste systemet. Her har Statens Vegvesen et testsenter for tunneler.

Der satte de fyr på 420 trepaller for å simulere en brennende varebil.

I Vestlands-tunnelen klarte sprinkleranlegget nesten helt å slukke brannen under testen.

– Det gikk langt bedre enn forventet. Det har aldri vært et mål å slukke branner helt med systemet, målet er at sprinkleranlegget skal dempe og forhindre at brannen sprer seg, forteller Modig.

Etter testen konkluderer Trafikverket med at systemet kan bekjempe en brann på hele 50 MW.

Planen er å begynne byggearbeidene på Förbifart-prosjektet i 2015, og arbeidet skal ta cirka ti år.

Planen er å begynne byggearbeidene på Förbifart-prosjektet i 2015, og arbeidet skal ta cirka ti år.Her brenner 420 trepaller under testingen av det svenske sprinkleranlegget i Norge. Henric Modig

Les også:

Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld  

Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Denne borer verdens lengste undersjøiske vegtunnel