Solcellepanel er i ferd med å bli hyllevare - nå får norske Otovo selge paneler over disk i Sverige

Ledende elektrokjede valgte norsk leverandør.

Solcellepanel er i ferd med å bli hyllevare - nå får norske Otovo selge paneler over disk i Sverige
Nicklas Eriksson, visedirektør i Elgiganten i diskusjon med Sverige- og vekstsjef i Otovo, Babak Tighnavard, i Elgigantens varehus i Barkarby i Stockholm på fredag. Foto: Elgiganten (CC)

Når den svenske elektrokjeden Elgiganten skulle ha enda en distributør av solceller til sine kunder, valgte de ikke en av de mange svenske distributørene, men den norske solcelleleverandøren Otovo. 

Elgiganten i Sverige tilbyr nå solceller på tre varehus og på nettsidene. Løsningen er den samme som Elkjøp leverer via Otovo i Norge. 

– Dette er avgjørende for merkevarekjennskapen til Otovo i Sverige. Vi har solgt 100 anlegg så langt i år, og alle som kjenner det svenske markedet vet at det er ett piss i havet, sier sol-gründer og administrerende direktør i Otovo, Andreas Thorsheim, til TU. 

Ti ganger så mange anlegg om i Norge

Det ble installert rundt 5.300 nettilknyttede solcelleanlegg i Sverige i fjor. Det betyr at de nå er oppe i en total mengde anlegg på 15.300 ifølge Energimyndigheten. De hadde også en økning på gode 52 prosent fra 2016 til 2017. 

Den totale installerte effekten er dermed på 231 MW, som også er en økning på 65 prosent siden 2016. 

De små anleggene i Sverige står for 46 prosent av den totale effekten, og 85 prosent av anleggene. 

– Forhåpningen er at markedet skal ta fart når kundene innser at kjøp av solceller ikke trenger å være så komplisert, sier Elgigantens Niclas Eriksson til Dagens Industri.

Først over disk i Norge

Den svenske støtten til solceller ble økt fra 20 til 30 prosent ved årsskiftet. Svenskene får også en skattereduksjon på all overskuddsstrøm man selger ut på nettet, i tillegg til prisen for strømmen. 

Elkjøp var den første av retail-gigantene til å satse på solenergi. Sammen med Otovo startet konsernet salg av solceller i Norge 16. september i fjor. I vår ble det klart at de utvidet satsningen fra solceller til solcelletakstein. 

Omsatte for en halv million i mai

De er svært tilbakeholdne med å gå ut med salgstall, men bekrefter at Elkjøp solgte solceller for Otovo for en halv million i mai. Det tilsvarer sannsynligvis i underkant av 10 anlegg. 

Forutsatt at de fleste installasjoner ligger på mellom 50.000 og 100.000 for privathjem. 

Det finnes ingen totaloversikt for solcellanlegg i Norge, men Enova ga støtte til 539 anlegg i 2017. Det vil si et gjennomsnitt på 45 anlegg i måneden. Dersom nivået i er det samme i år, vil det si at Elkjøp på under et år har sikret seg en markedsandel på mellom 2 og 4,5 prosent. 

– Dette er et veldig bra tall, bedyrer Nordic PR Manager i Elkjøp, Øystein Schmidt, til TU. 

Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitch sjekker hvor mange solcellepaneler han får plass til på sitt tak. Adm direktør i Otovo, Andreas Thorsheim, hjelper til. Foto: Elkjøp

Så en økt interesse 

– Dette måtte vi jo bare være med på! Å bidra til at kundene våre benytter bygningsmaterialene som faktisk skaper energi, og ikke bare er en belastning, er spennende både for oss i Elkjøp og for de som handler hos oss, sa konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch da de startet. 

Schmidt forteller at selskapet så en stor interesse for solceller og solcellepaneler i søk på sine hjemmesider. I første halvdel av 2017 registrerte de 650 søk etter «solcelle», mens fra september og til mai hadde 3.290 søk på nettsidene. 

– Vi så at stadig flere prøvde å finne solceller i vår nettbutikk. Så dette er primært en test for å se om kundene våre er interessert, sier han. 

Dersom interessen er stor nok vil de også vurdere å utvide. Så langt er produktene bare utstilt i tre butikker. 

I tillegg har de informasjon tilgjengelig på nettsidene. 

– Vi ser at kundene bruker mye tid på disse sidene sammenlignet med de andre produktsidene våre, forteller Schmidt. 

– Kjøper ikke solceller på impuls

Han sammenligner beslutningssprosessen for solceller med kjøkkenløsningene Elkjøp selger. 

– Man går ikke på nett eller i en butikk og kjøper solceller på impuls, det er ikke en hårføner. Men vi er opptatt av at kundene skal kunne finne god informasjon om produkter de vil ha hos oss. 

Han mener at utviklingen har vært svært god, særlig med tanke på at dette er et nytt marked. 

– Dette er også en mulig nytt marked for oss. Vi ser at kundene er nysgjerrige. 

Hos Otovo har sjefen særlig tro på nettkjøp.

– Salget i butikk varierer fra sted til sted, med plassering i butikken og med sesong. Vi lærer en del om hva som funker og ikke. Vi har spesielt tro på nettsalget. For et produkt som er spesialisert, som solceller, er jo nettsalg veldig effektivt, sier han.