INDUSTRI

Snart kan du slippe å vaske bilen

29. apr. 2014 - 19:50

Bilprodusenten Nissan jobber for tiden med utviklingen av en ny overflatebehandling som skal redusere behovet for vask av bil.

Overflatebehandlingen er har foreløpig gitt gode resultater ved testing, og er så langt effektiv mot vann, snø, sludd, søle og gjørme. Det skriver Nissan i en pressemelding.

Den spesialutviklede vann- og smussavvisende lakken er brukt på den helt nye Nissan Note, for å lage verdens første «selvrensende» bil.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

En enklere hverdag

Overflatebehandlingen, som skal gi en vaskefri bil, kalles "Ultra Ever Dry". Den skal ifølge produsenten, Ultra Tech international, også avstøte de fleste typer olje.

Behandlingen fungerer ved at den danner et beskyttende luftlag mellom lakken og miljøet.

Luftlaget vil så hindre at vann og veisprut lager møkkete flekker på bilens overflate.

– Formålet med overflatebehandlingen er å gi sjåfører en enklere hverdag, ved å la de slippe å vaske bilen jevnlig får de mere tid til andre ting, sier markedsdirektør Marina Manaes Bakkum i Nissan Norge.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Elbilinfrastrukturen er i ferd med å bygges ut nogen lunde i takt med elbilsalget. Her er Ishavskraft hurtigladestasjon i Vestby som ble åpnet i forrige uke, med Nissan Leaf og konsernkusinen Renault Zoe først ved
Elbilinfrastrukturen er i ferd med å bygges ut nogen lunde i takt med elbilsalget. Her er Ishavskraft hurtigladestasjon i Vestby som ble åpnet i forrige uke, med Nissan Leaf og konsernkusinen Renault Zoe først ved

Begrenset varighet

Det er likevel utfordringer med overflatebehandlingen.

Ultra-Ever Dry er er ikke helt gjennomsiktig, og etterlater seg en tynn hvit hinne på billakken.

Dette fører til at bilen får et noe mattere preg. Behandlingen kan dermed ikke benyttes på bilens ruter.

– På vinduene har man vindusviskere og spyleveske så behovet der er ikke det samme som på resten av bilen, sier Bakkum.

I tillegg til dette brytes behandlingen langsomt ned av ultrafiolette stråler fra solen, noe som fører til at overflatebehandlingen må fornyes hvert år.

– Vi er fremdeles i testfasen og jobber med å se hva som må forbedres. Varighet er en av tingene vi utvilsomt må videreutvikle før overflatebehandlingen eventuelt kan gå ut i markedet, sier Bakkum.

Les også:

På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent

Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.