ferger

Snart er den nye Randsfjordferga på vei til Norge

Midt i neste uke kommer deler og utstyr til den nye Randfjordferga til Røykenvik.

Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam.
Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto: Holland Shipyards Group
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
5. aug. 2021 - 09:22

Der skal det nederlandske verftet sette den nye, elektriske bilferga sammen i høst. Transporten av båtseksjoner, deler og verktøy som skal brukes til montering, vil gå med båt til Oslo eller Drammen og med lastebiler videre til Randsfjorden.

Den nye ferja skal hete Elrond, og den skal overta etter den 71 år gamle Randsfjordferja II. Elrond har vært montert og testet på vann i Nederland, før den ble delt opp i seksjoner og klargjort for transport til Norge, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Mini-skipsverft i Røykenvik

Holland Shipyards Group, som har bygget Elrond, har med seg utstyr og personell som skal montere ferga på Randsfjorden, i Røykenvik. Dette arbeidet begynner i midten av neste uke, hvis alt går etter planen.

Den gamle Randsfjordferga. Foto:   Innlandet fylkeskommune
Den gamle Randsfjordferga. Foto:   Innlandet fylkeskommune

Området ved småbåthavna i Røykenvik blir gjort om til et skipsverft i miniatyr mens seksjonene sveises sammen. Etter cirka en måned er Elrond klar til å flyttes til kai-området på Horn, der den blir gjort helt ferdig.

Supergjenkjennere kan kjenne igjen personer under svært krevende forhold.
Les også:

Supergjenkjennere kan avsløre ID-svindel

15 lass med vogntog

Det blir en stor jobb å frakte fergedelene og utstyret som følger med fram til Gran. Til sammen skal transportselskapet kjøre 15 turer med vogntog mellom havna og Røykenvik.

De største delene går som spesialtransport om natta for å unngå annen trafikk. Det største vogntoget kommer til å være over 43 meter langt og veie rundt 150 tonn.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Karantene-restriksjoner

Opprinnelig skulle ferja ha kommet til Randsfjorden i slutten av mai. Dette måtte utsettes på grunn av strenge innreiseregler til Norge i forbindelse med korona-pandemien.

Fagarbeiderne som skal montere Elrond kommer fra flere land, med forskjellige karanteneregler ved innreise til Norge.

Illustrasjon av den nye ferga Elrond med biler på dekk. Illustrasjon:  Norconsult
Illustrasjon av den nye ferga Elrond med biler på dekk. Illustrasjon:  Norconsult

Nå har Holland Shipyards Group fått innreisetillatelse til alle fagarbeiderne som trengs til arbeidet.

– Noen av verftets folk kommer fra «grønne» land, mens andre, blant annet nederlenderne, må i karantene etter ankomsten til Norge. Dette er nøye planlagt, blant annet i samarbeid med kommunelegen i Gran, sier enhetsleder Geir Hestetræet i Innlandet fylkeskommune i pressemeldingen.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
– Medlemsfordelene er til for å brukes

Ny ferge i drift i vinter

Det vil trolig ta om lag tre måneder fra fergeseksjonene kommer til Gran, til Elrond kan settes i drift. Etter montering og klargjøring skal ferga testes og mannskapene få opplæring. Trolig blir den nye ferga satt i drift i desember.

Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto:  Holland Shipyards Group
Her har skipsverftet tatt bilde transport av ett av skrogene til til ferga til tørrdokk i Rotterdam. Foto:  Holland Shipyards Group

I mellomtida vil Randsfjordferja II fortsette å gå. Ettersom kaiene på Horn og Tangen har blitt bygget om for å passe til Elrond, kan den gamle ferga ikke ta med så store kjøretøy, som den kunne før ombygging.

– Vi kan ta med kjøretøy med en vektbegrensning på 30 tonn og inntil 10 tonns akseltrykk, fram til den nye ferga blir satt i drift, sier Hestetræet i meldingen.

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har brukt mye krefter på å argumentere for at Norge er en uadskillelig del av EUs indre marked. Det ser ikke ut til å ha ført frem.
Les også:

Mener uten­for­skapet i toll­unionen er et økende problem

 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.