Korona-viruset

Slik vil Vegvesenet bruke krisemillionene

Mellom 80 og 150 ønsker skal gjøres om til tiltak som får flest mulig hender i arbeid.

Vegvesenets divisjonsdirektør for drift og vedlikehold, Bjørn Laksforsmo håper de kan lyse ut de første oppdragene fra krisepakken allerede før påske.
Vegvesenets divisjonsdirektør for drift og vedlikehold, Bjørn Laksforsmo håper de kan lyse ut de første oppdragene fra krisepakken allerede før påske. Foto: Statens vegvesen
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
2. apr. 2020 - 11:23

Vegvesenet jobber på spreng for å finne ut hvordan de skal bruke de 600 krisemillionene Stortinget tirsdag bevilget til ekstraordinære vedlikeholdsprosjekter på riksveiene, for å holde hjulene i gang i entreprenørbransjen under koronakrisen.

Siden bevilgningen ble annonsert har Vegvesenets direktør for drift og vedlikehold, Bjørn Laksforsmo, sittet i møter med Vegvesenets avdelinger og områder for å få oversikt over hvilke behov etaten har, som kan gjøres om til tiltak på riksveinettet.

Buss nummer 150 mellom Gullhaug og Nationaltheatret inngår i Bærumskontrakten Unibuss sa opp i fjor.
Les også:

Må utlyse kontrakt på nytt etter Unibuss-exit – nå vil Unibuss ha den igjen

Må prioritere ønskelistene

Laksforsmo forteller til Veier24 at det er spilt inn mellom 80 og 150 ønsker fra Vegvesenets avdelinger og områder, som nå skal prioriteres, og utformes til tiltak.

– Vi kunne ha laget gode tiltak for mer enn de 600 millionene i krisebevilgningen, så nå er jobben å prioritere, og velge ut de tiltakene som gir best mulig effekt, og som vi kan få raskest mulig ut i markedet, sier han.

I går meldte Vegvesenet at ekstrabevilgningen vil kunne brukes til tiltak på blant annet asfalt, rekkverk, skredsikring, elektroarbeid, kantsikring og bruer. Han kan ennå ikke liste opp konkrete tiltak, men sier at det både er snakk om nye tiltak og utvidelse av allerede inngåtte kontrakter. Det kan for eksempel handle om å utvide mengdene i asfaltkontrakter, eller legge inn tiltak for sommervedlikehold i driftskontrakter.

Prosjektet er en del av tilbudsutviklingen på strekningen Oslo–Fredrikstad.
Les også:

Nytt dobbeltspor: Kutter kostnadene med fire milliarder

Vil gi jobb til flest mulig

Tiltakene skal fordeles geografisk, slik at det blir aktivitet over hele landet, og man må blant annet ta hensyn til at klimaforskjellene mellom Sør- og Nord-Norge gjør at det ikke er hensiktsmessig å sette i verk samme type tiltak til samme tid over hele landet.

– Vi har tatt for oss aktivitetslistene i de ulike områdene, og har hatt et prioriteringsmøte i morges, hvor vi har fordelt tiltak ut i fra mengde, type tiltak og når de kan gjennomføres, forteller Laksforsmo.

De mellom 80 og 150 ønskene som er spilt inn gir en pekepinn om omfanget på tiltakene som nå skal utarbeides, men det betyr ikke at det nå blir lyst ut mellom 80 og 150 oppdrag. Flere ønsker kan for eksempel buntes sammen til ett oppdrag.

– Det blir et vidt spekter av oppdrag, men det viktigste for oss er å få fram de tiltakene som gir flest hender i arbeid, sier Laksforsmo.

Mange industribedrifter har mål om å bli datadrevne. Du ville ikke stolt på en sensor som aldri blir vedlikeholdt. Det samme gjelder for digitale systemer og data, skriver innleggsforfatteren.
Debatt

Digitalt vedlikehold har lenge vært undervurdert. Nå ser vi en markant endring.

Lyses ut rundt påske

Han forteller at ambisjonen er at de forskjellige områdene i Vegvesenet skal få tildelt midler fra tiltakspotten før påske.

– Så må det lages en framdriftsplan for hvordan vi får tiltakene ut i markedet. Vi er veldig på denne ballen, og har flere gjennomganger og prioriteringer bare i løpet av dagen i dag, sier Laksforsmo.

På spørsmål om når de første tiltakene blir lyst ut, svarer han at han ikke utelukker at det kan skje allerede før påske, men at han ikke kan garantere det heller.

– Det kommer an på resultatet av prioriteringene. Noen av tiltakene er gryteklare mens andre trenger mer forberedelser. Men vi vil lyse ut oppdrag så fort det er mulig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Ny plattform for smarte strømnett
Når temperaturen i veien varierer, kan det bety stor forskjell på føret. Her er en svensk værstasjon som registrerer vær og føre.
Les også:

300 millioner målinger gir bedre kontroll på føret

Hektisk start i ny jobb

Det er ikke mange ukene siden Laksforsmo ble ansatt som divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Vegvesenet, og han medgir at han har fått en hektisk start på jobben.

– Men sånn må det være, dette er hektiske tider for svært mange, sier han.

– Og isolert sett oppleves det vel ikke negativt å få tildelt 600 millioner ekstra til vei?

– Nei, vi er selvsagt glad for alt som kan bidra til bedre vei for brukerne våre. Men jeg skulle jo ønske at pengene kom på en litt annen måte.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum advarer mot det nye EU-direktivet.
Les også:

Omstridt EU-direktiv på høring: – Det kommer til å bli kjempedyrt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.