KLIMA

Slik vil NTNU modernisere arkitektene

Retter fokus mot utfordringer i moderne tid.

Med TRANSark håper forskere ved NTNU på å lage et arkitektstudie med mer fokus på dagens utfordringer. Illustrasjonsfoto.
Med TRANSark håper forskere ved NTNU på å lage et arkitektstudie med mer fokus på dagens utfordringer. Illustrasjonsfoto. Bilde: Mari Gisvold Garathun
14. nov. 2014 - 14:17

Neste uke åpnes NTNUs nye senter TRANSark.

Målet med senteret er å utvikle arkitektstudiet til en utdanning som i større grad retter fokus mot grunnleggende utfordringer i moderne tid.

Les også: Norge først ute med solgrill i Europa

Morgendagens arkitektur

TRANSark skal forske på studentenes læring ved fakultet for arkitektur og billedkunst på NTNU. Funnene skal danne grunnlag for nye undervisningsmetoder som i sin tur vil forme fremtidens arkitektutdanning.

– Målet er at undervisningen i større grad skal svare på spørsmål som klimakrise, økonomiske og kulturelle konflikter og utfordringer knyttet til en stadig sterkere økologisk ubalanse, sier Gro Rødne, prosjektleder for senteret.

Hun legger til at dagens arkitektur en vesentlig del av problemet knyttet til flere av disse utfordringene.

– Morgendagens arkitektur bør derfor være en del av løsningen, sier hun.

Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Vil dele kunnskap

Kunnskapen som hentes inn via senteret skal også deles med andre som tilbyr utdanning i arkitektur, nasjonalt og internasjonalt.

– I tillegg er det et mål å overføre kunnskapen til andre utdanninger der ulike fagområder og hensyn krysses, og der studentene må håndtere kompliserte og sammensatte utfordringer, sier Rødne.

TRANSark var siste høst med i finalen om å bli et nasjonalt senter for fremragende utdanning (SFU). Etter å ha blitt slått ut av konkurransen søkte bakmennene bak senteret i stede om midler fra rektor på NTNU for å etablere det som et senter ved arkitektutdanningen.

NTNU har nå bevilget en million kroner over en toårsperiode til støtte av senteret.

Les også:

IEA: Så mye kjernekraft får vi i 2040

Endelig en fin smartklokke

Frykter 190.000 flere vogntog på norske veier  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.