BYGG

Slik mener byggebransjen de kan spare 30 milliarder årlig

Vil ha byggeledere bort fra byggeplassen.

Ved å digitalisere kommunikasjon mellom administrasjon og byggeplass har Norgeshus og JOSBygg spart millioner.
Ved å digitalisere kommunikasjon mellom administrasjon og byggeplass har Norgeshus og JOSBygg spart millioner. Bilde: Mari Gisvold
17. apr. 2016 - 09:48

Ved å digitalisere kommunikasjonsprosessen mellom administrasjon og byggeplass har eneboligutbyggeren Norgeshus Jos-bygg kuttet byggekostnadene med syv prosent. 

Resultatet kommer etter at selskapet, i samarbeid med Norgeshus, satte i gang et omstillingsprosjekt i 2012. 

Mer kontortid

Formålet med prosjektet var å effektivisere oppføringen av byggeprosjektene. 

Styreleder Jon Olav Sigvartsen i JOSBygg forteller at en digitalisering av kommunikasjon mellom de ulike leddene har gitt stor effekt:

– Tidligere brukte byggeledere 60 prosent av tiden sin på å reise rundt på byggeplasser og 40 prosent på kontor. Etter digitaliseringen slipper byggelederne å reise rundt og kan bruke mellom 80 og 90 prosent av tiden på kontoret, sier han. 

Men legger til at det ikke bare er systemet i seg selv som har ført til kostnadskuttene. 

– Men for å få resultater var det nødvendig å omstille kulturen og organisasjonen i bedriften helt, sier han. 

30 milliarder årlig

Gjennom byggeprogrammet Bygg21 har byggebransjen gått inn for å kutte kostnadene i næringen med 20 prosent innen 2020. 

Sigvartsen mener digitalisering av kommunikasjon er en del av løsningen på dette. 

– Om hele byggebransjen, som har en samlet omsetning på rundt 455 milliarder kroner årlig, gjør det samme, kan besparelsene ligge på drøye 30 milliarder kroner i året, sier han.

Og forklarer at i tillegg til å spare tid på at byggeledere kjører rundt på alle de ulike byggeplassene for å utføre kontroller, sparer selskapet penger på mindre dobbeltarbeid. 

– Når gutta ute på byggeplassen utfører en kontroll kommer den nå automatisk inn i systemet i stedet for at den står i en byggeplassperm ute på bygget og registreres internt av en annen part i etterkant. 

Stort potensiale i digitalisering

At digitalisering er en stor del av løsningen på kostnadskuttene i bransjen er direktør Sverre Tiltnes i Bygg21 enig i. 

– Det ligger stort uforløst potensial i bruk av digitale løsninger i byggebransjen. Det er nok et av hovedområdene vi skal klare å hente inn de 20 prosentene fra, sier han. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Tiltnes legger til at mange aktører har begynt å ta i bruk digitale verktøy, men at ikke alle av disse har gitt den samme avkastningen som Jos-Bygg viser til. 

– Det er dermed svært viktig for oss med denne type prosjekter som målrettet jobber med å ta ut effekten av tiltakene, sier han. 

Systematisk gjentakelse

Et annet viktig tiltak for å få kuttet kostnadene er, ifølge Tiltnes, industrialisering.

– Da tenker jeg ikke bare på prefabrikasjon. Men også på viktigheten av å gjenta gode løsninger systematisk sånn at man ikke begynner forfra hver eneste gang, sier han. 

Og får støtte av Sigvartsen. 

– I tillegg til det ligger det et stort besparelsespotensiale i samspillet mellom myndighetene og næringen, sier han. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.