VIDEO: Se hvordan den automatiske snøbrøytemaskinen jobber og fungerer.

Automatisk snøbrøytemaskin

Slik fungerer den norske teknologien for automatiske snøbrøytekjøretøy

Bli med på brøytetur på Fagernes lufthavn.

Nylig ble det som skal være verdens første automatiske snøbrøytemaskin vist fram på Fagernes lufthavn.

Semcon, Øveraasen og Avinor var alle stolte av å demonstrere første steg i prosjektet som har ambisjon om å gjøre alle norske lufthavners snøbrøytebiler autonome.

Teknologien er utviklet over tre år.

I videoen øverst i saken kan du se hvordan teknologien fungerer. Du får også se kjøretøyet i operativ drift, mens det brøyter snø på flyplassen.

To Mercedes-Benz

Selskapene har omgjort to kjøretøy av typen Mercedes-Benz Arocs for å kunne følge instruksjoner gitt av en sentralt plassert datamaskin.

– Det er en aktuator som sitter på rattstammen som styrer rattutslaget. Vi har også en aktuator som trykker inn bremsepedalen fysisk. Gassen styrer vi ved hjelp av en modul vi har plassert mellom den virkelige gasspedalen og bilens Engine Control Unit, bilens «hjerne», forteller Phat Truong, senioringeniør i Semcon.

Kontrolleren inneholder koden som styrer bilen. Bilde: Mathias Klingenberg

Snakker over 4G-nettet

Alt utstyret kan slås av, noe som betyr at bilen også kan opereres manuelt.

– Koden som styrer bilen sitter i en mikrokontroller montert i bilen. Bilene snakker med en sentral over 4G-nettet. Sentralen gir kommandorer til bilene, forteller Truong.

Les mer om prosjektet og hvorfor noen fortsatt må sitte i den 20 meter lange, automatiske bilen i denne saken.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)