INDUSTRI

Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon

Norsk forsvarsindustri, her representert ved Joint Strike Missile, ammunisjon fra Apex og Kitrons leveranser til F-35, bruker non-profit-organisasjonen Nadic til å etablere relasjoner til Pentagon.
Norsk forsvarsindustri, her representert ved Joint Strike Missile, ammunisjon fra Apex og Kitrons leveranser til F-35, bruker non-profit-organisasjonen Nadic til å etablere relasjoner til Pentagon. Bilde: Forsvaret/Peder Qvale
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
15. mai 2014 - 08:36
Vis mer

WASHINGTON DC: – Takk for at dere minner meg på at jeg tapte president-kampen, sier Arizona-senator John McCain etter at han er blitt introdusert.

– Jeg sov som en baby etterpå: Sov i to timer, gråt, sov i to timer, gråt...

Tonen er vennskapelig og tidvis overraskende uformell når rundt regnet 100 menn med slips og seks kvinner samles til tidenes andre Nadic-konferanse, et steinkast unna Capitol Hill.

Det er en topptung forsamling, med både en admiral, en ambassadør og en statssekretær i salen, i tillegg til en rekke norske bedriftsledere og amerikanske tjenestemenn.

Les også: Nå skal F-35 fly over Atlanteren for første gang

Møte med byråkratiet

The Norwegian-American Defense Industry/Homeland Security Council (NADIC) ble etablert høsten 2012, for å sikre interessene til norske selskaper som prøver å få innpass som leverandører til det amerikanske forsvarsdepartementet.

Med et årlig forsvarsbudsjett på mer enn 500 milliarder dollar, sier det seg selv at den potensielle oppsiden er stor.

Men ifølge Nadic-styreleder og president for Nammo Inc i USA, Peter Sioma, er veien fram til kontraktene lang og kronglete:

– Et selskap med et genialt produkt kan bruke et år på å markedsføre seg selv uten å bli hørt, sier han til Teknisk Ukeblad.

Et av de viktigste formålene med Nadic er nettopp å guide norske selskaper gjennom byråkratiske prosesser og skjemavelder.

– Det hele er utrolig komplekst. Du har aldri én person å forholde deg til, men gjerne en hel haug med offentlige kontorer som er involvert i hvert utviklingsprosjekt. Uten å vite hvordan du skal gå fram, er du sjanseløs, sier Sioma.

– Hvordan klarte selskaper som Nammo og Kongsberg å få fotfeste i dette systemet?

– Vi var begge tidlig ute med å etablere oss med selvstendige enheter i USA, og tilknytte oss amerikansk ekspertise. Det har vært helt avgjørende for å lykkes med å lande kontraktene.

Les også: Her er Norges nye panservogn

– Du har aldri én person å forholde deg til, men gjerne en hel haug med offentlige kontorer som er involvert i hvert utviklingsprosjekt. Uten å vite hvordan du skal gå fram, er du sjanseløs i forhold til å få innpass i den amerikanske forsvarsindustrien, sier Peter Sioma, styreleder i Nadic.
– Du har aldri én person å forholde deg til, men gjerne en hel haug med offentlige kontorer som er involvert i hvert utviklingsprosjekt. Uten å vite hvordan du skal gå fram, er du sjanseløs i forhold til å få innpass i den amerikanske forsvarsindustrien, sier Peter Sioma, styreleder i Nadic. Svein-Erik Hole

Trangere budsjetter

Hovedtema for Nadic-konferansen er «Innovasjon i nøysomhetens tid». Det amerikanske forsvarsbudsjettet har stagnert, og mange forlanger en reduksjon som følge av at store og kostnadskrevende kriger ebber ut.

– Men et trangere forsvarsbudsjett skal ikke bety et dårligere forsvar. Vi må tenke smartere, og være mer kritiske til hva vi kjøper og hva vi betaler. Jeg forlanger maksimal verdi fra alt vi investerer i, sier Ray Mabus.

Med tittelen «Secretary of the Navy» følger et ansvar for 900.000 mennesker og et årlig budsjett på 170 milliarder dollar.

Mabus utdyper hvordan han tenker:

– Forrige uke inngikk vi vår største enkeltkontrakt noensinne, da vi bestilte ti nye angrepsubåter fra General Dynamics Electric Boat. Avtalen har en verdi på 18 milliarder dollar, og ubåtene skal leveres over en fireårsperiode. Ved å signere denne type kontrakter, gir vi industrien en langsiktig trygghet, og samtidig får vi ti ubåter til prisen av ni fordi vi handler stort. Dette kommer begge parter til gode.

Les også: Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter

Prox Dynamics brøt barrieren

Nadics fokus er at norske bedrifter skal få innpass i slike markeder.

Peter Sioma sier at det fortsatt eksisterer mye proteksjonisme, som hindrer utenlandske bedrifter i det amerikanske markedet, og at dette må brytes ned. Det handler blant annet om å få tilgang til klassiferte programmer og en fair behandling når kontrakter skal tildeles.

– Vi ber bare om muligheten til å konkurrere på like vilkår, sier han.

Visedirektør Dan Cundiff i det amerikanske forsvarsdepartmentets research & engineering-avdeling bekrefter langt på vei Siomas utsagn når han snakker om deres «Rapid innovation fund»:

– Opp gjennom historien har bare tre utenlandske selskaper fått tildelinger på denne måten. To av dem var kanadiske, det tredje var Prox Dynamics. Fra Norge.

Video: Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden

Verdensklasse

Den norske delegasjonen ble frontet av ambassadør Kåre Aas og statssekretær Øystein Bø (H).

– Mitt viktigste budskap til denne forsamlingen er at norske bedrifter har høyteknologiske produkter som er verdensledende innen sine nisjer, samt at vi har en tradisjon for å levere til avtalt tid, sier Bø til Teknisk Ukeblad.

I sin tale tok han opp forsvarsindustriens utfordringer som følge av at flere av våre allierte har kuttet i sine forsvarsbudsjetter, og at enkelte som følge av dette prioriterer å sikre egen industri på bekostning av utenlandske aktører.

– I forhold til USA opplever jeg ikke dette som et problem. Vi har et sterkt og godt sikkerhetspolitisk samarbeid som vi på ingen måte tar for gitt. Rundt industrisamarbeidet ser vi også en bedring, og vi mener at initiativ som Nadic bidrar til at norsk industri får bedre tilgang, sier Bø.

Les også: Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer

– Billigere å samarbeide

Direktør for F-35-programmet, Stephen O'Bryan, måtte finne seg i at John McCain fra talerstolen kalte prosjektet for «skandaløst» og «en skam for USA», som følge av de enorme kostnadsoverskridelsene i utviklingsfasen.

Selv valgte O'Bryan å fokusere på de økonomiske gevinstene det gir å samarbeide på tvers av nasjoner, og å delegere utviklingsjobber til de mest kompetente miljøene.

– Hvert fly vi bygger blir nå ti millioner dollar billigere som følge av det multinasjonale samarbeidet, hevder han.

Og legger til:

– Vi hadde ikke klart å bygge et så avansert fly uten internasjonale partnere. Ingen kunne ha klart dette alene.

Norge skal totalt ha 52 F-35A, og de viktigste gevinstene er ifølge O'Bryan at Norge som partner i programmet får flyene til samme pris som amerikanerne, samt at vi bare betaler vår andelsmessige pris for fremtidige oppgraderinger - «2 prosent av utviklingsprisen til 100 prosent effekt».

En software-oppdatering kan fort komme på en milliard dollar, ifølge O'Bryan.

– Like viktig er det at et samarbeidsunivers som det vi har skapt rundt F-35 gir de involverte selskapene mulighet til å få fremtidige oppdrag som handler om helt andre ting enn å levere deler til F-35. Gjennom leveranser som Nammos Apex-ammunisjon og Kongsbergs Joint Strike Missile har norske miljøer bevist hva de er gode for. De leverer det de lover, og de jobber seriøst med videreutvikling, sier O'Bryan.

F-35-sjef Stephen O'Bryan: – Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på

– Norsk input helt nødvendig

Matthew Warren bærer tittelen «Director of International Armaments» i det amerikanske forsvarsdepartementet. Peter Sioma introduserer ham som Nadics førstelinjekontakt når de opplever problemer med handelen.

– Mitt hovedfokus er at USA må bevare sin militære dominans. Vi har i dag mange teknologiske fortrinn, men det er ikke gitt at det forblir slik i fremtiden. Andre nasjoner dobler og tredobler sine forsvarsbudsjetter, og om fem til ti år kan vår militære dominans være i fare.

– Det er både myndighetenes og industriens ansvar å bevare vår posisjon, men for meg er det opplagt at vi ikke vil lykkes uten bidrag fra viktige partnere, som Norge, sier Warren.

Han skryter av stabilteten i det norsk-amerikanske samarbeidet, og imøteser enda mer utveksling av cutting edge-teknologi.

– Samarbeidsprosjektene styrker økonomien i begge land, sier han.

Men et unikt og godt produkt utløser i seg selv ingen kontrakter.

– Vurderingene handler mye om operasjonell verdi. Om hvordan vi kan være enda mer effektive selv med færre boots på bakken, sier «Deputy assistant secretary of Defence», Earl C. Wyatt.

Han legger til at de også leter med lys og lykter etter funksjonell ikke-militær teknologi. Hele verden fikk nylig et innblikk i et slikt eksempel da den norske Hæren brukte Oculus Rift til å manøvrere stridsvogner.

Unngår lobbyregler

Men hvor godt lykkes egentlig Nadic med sitt formål?

– Nadic kommer alle involverte parter til gode, spesielt bedriftene, sier ambassadør Kåre Aas.

– Å handle med det amerikanske forsvaret er ikke akkurat som å gå på kiosken og kjøpe en pølse. Dette er komplekse og delvis lukkede prosesser, og størrelsen på kontraktene i den andre enden er enorme. Selv om selskaper som Nammo og Kongsberg er store i norsk sammenheng, er de små i USA, og vi trenger en felles front for å synliggjøre at vi i Norge er opptatt av den industrielle siden rundt vårt forsvarssamarbeid. I tillegg finnes det lobbyregler som hindrer ett og ett firma å gå i dialog med de amerikanske beslutningstakerne, og da trengs det en interesseorganisasjon som kan fronte hele industriens interesser, sier Innovasjon Norges Amerika-sjef Svein Berg.

– Hvis du ser på talerlisten i dag, er det et tydelig uttrykk for at amerikanserne tar oss på alvor og lytter til industriens behov, legger han til.

Peter Sioma mener organisasjonen ennå er for ung til å være gjenstand for en grundig evaluering, men sier:

– Norsk deltakelse i amerikansk forsvarsindustri er økende. Nadic kan aldri inngå kontrakter på vegne av norske selskaper, men vi kan åpne de rette dørene, og for eksempel i Prox Dynamics tilfelle tror jeg en slik assistanse har bidratt til et kjappere gjennombrudd enn de ellers ville ha fått.

Les også: Norsk AUV kan endre bransjen

Verdifull dialog

Prox Dynamics tekniske direktør Petter Muren setter pris på hjelpen han har fått til å etablere seg i USA:

– Vi har fått veldig god støtte og support, ikke minst gjennom ambassaden, men også fra Nadic. De har satt oss i kontakt med de rette menneskene og gitt oss veiledning om hvordan man lykkes i dette markedet.

Men ting tar likevel tid.

– Vi har satset her i fem år nå, og fortsatt venter vi på de virkelig store kontraktene. Dette er ikke er noe som skjer over natta, og suksessoppskriften er heller ikke å satse på én kontrakt. Det handler om å dyrke relasjoner over tid.

Først måtte Prox Dynamics forklare amerikanerne hva som er mulig å få til med deres teknologi. Etter at Pentagon fattet interesse, kommer det ønsker tilbake. Blant annet verdifulle tips om hva som bør videreutvikles.

– Når man først er inne i denne loopen, begynner samarbeidet virkelig å bli fruktbart. Da utvikler vi forhåpentlig riktig produkt i forhold til å kunne vinne større kontrakter i fremtiden. Vi får tidlig innsikt i hva det amerikanske forsvarsdepartementet ønsker å prioritere, noe som gir et konkurransefortrinn, sier Muren.

Ann Cataldo er "Deputy assistant Secretary of the Army". Her deler hun sine viktigste råd til norske bedrifter som ønsker å få vurdert sine produkter hos det amerikanske forsvaret.
– Når man først er inne i denne loopen, begynner samarbeidet virkelig å bli fruktbart. Da utvikler vi forhåpentlig riktig produkt i forhold til å kunne vinne større kontrakter i fremtiden. Vi får tidlig innsikt i hva det amerikanske forsvarsdepartementet ønsker å prioritere, noe som gir et konkurransefortrinn, sier Muren.Ann Cataldo er Svein-Erik Hole

Les også:

Alle norske kampfartøy får fjernstyrte våpenstasjoner

Denne dronen ser ut som en rovfugl fra bakken

Her skyter F-35 med skarpt for første gang  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.