¿ Vi foreslo hurtigladere av elbiler allerede i 1991. Vi synes dette er meget spennende og vi kommer til å arbeide med saken framover, sier leder i Bellona Frederic Hauge (th) her sammen med daglig leder i Go Green Holding, Asbjørn Slørdal. (Bilde: Trond Heggelund)

Slår norske Think på hjemmebane

  • Motor

Det er årsaken til at det nye utleieselskapet El-Cars tyr til italienske Micro-Vett når de nå skal kjøpe inn 200 elbiler til Oslo.

Les også: Snart kan du leie miljøvennlige elbiler

50 i måneden

– Vi har hatt en lang og god dialog med El-Cars og kan levere de bilene de trenger, sier Asbjørn Slørdahl i Go Green Holding som importerer Micro-Vett.

Han forteller at det er fire måneder ventetid på den første bolken med 50 biler.

– Leveringstiden løper fra vi får ordrebekreftelse fulgt av en garanti for oppgjør. Deretter kan vi levere 50 biler i måneden til ordren er gjennomført, sier Slørdahl.

El-Cars kritiseres

Etter at El-Cars tirsdag presenterte sitt utleiekonsept for mulige investorer, har både Statkraft og Bellona tatt avstand fra selskapet.

De mener El-Cars går for langt i å påberope seg avtaler og samarbeid.

Les også: Elbil-bløff i jakt på investorpenger

Les også: Misbruker Bellona

– Dette har ikke vi noe med. Det vesentlige for oss har vært å bekrefte at vi kan levere biler hvis og når bestillingen kommer, understreker Slørdahl.

Bygger om bensinbiler

Micro-Vett har vært i kontinuerlig drift med samme eiere i 20 år. Selskapet har spesialisert seg på å bygge om konvensjonelle biler, hovedsakelig Fiat, til elbiler.

De største kundene hittil har vært kommunale og statlige flåteoperatører i Italia.

– Dette er en solid virksomhet som har gode løsninger som virker, sier importøren.