KONSEPT: Ideen går ut på at 200 el-biler fra elskapet El-Cars skal plasseres på strategiske steder i Oslo. Hvem som helst kan inngå en avtale om å få leie biler fra El-Cars og sette dem tilbake på en av de mange plassene rundt i Oslo forbeholdt El-Cars. (Bilde: Trond Heggelund)
SLIK PRESENTERER EL-CARS SEG: Selskapet skal presentere løsningene sine i løpet av 14. dager og skal leie ut elbiler i august. Problemet er at de desperat mangler 35 millioner kroner for å få det til. (Bilde: Trond Heggelund)
MANNEN BAK: Ideen til Stein Richter om elbil-utleie karakteriseres som god, selv om han ble oppfattet som litt for "kreativ" da han holdt presentasjonen for mulige investorer i Oslo. Richter er tidligere gullimportør, danselærer og innholdsleverandør til internettselskaper. (Bilde: Trond Heggelund)
BEVIS 1: Her hevder Stein Richter at Statkraft skal ta 75 til 80 prosent av månedlige finanskostnadene for elbilflåten til El-Cars. Den røde markeringsringen er gjort av Teknisk Ukeblad. (Bilde: Trond Heggelund)
BEVIS 2: Ved punktet reklame (som skal plasseres på utleiebilene) har El-Cars klistret opp Statkraft-logoen. Det kan fremstå som om kraftselskapet allerede har inngått reklameavtaler med El-Cars, noe Statkraft benekter. Den røde markeringsringen er gjort av Teknisk Ukeblad. (Bilde: Trond Heggelund)
Hjemmesiden til El-Cars AS består foreløpig kun av en side med et bilde og opplysningen: Coming soon!
HEMMELIG NEMLIG: Nærbilde av investorpresentasjonen som Stein Richter holdt for å få inn 35 millioner kroner til El-Cars. (Bilde: Trond Heggelund)

Elbil-bløff i jakt på investorpenger

På en presentasjon for potensielle investorer på Seed Forums femårs jubileum tirsdag i Oslo, viste gründer og daglig leder Stein Richter i El-Cars fram Powerpoint-slides som gjennomgående var merket med ”Stricktly private & confidential” og ” DnB Nor Markets”.

Meglerhuset er ansvarlig for alt det praktiske i forbindelse med kapitalinnhentingen til El-Cars.

Skulle betale måndelig for elbil-drift

På en av foilene som Teknisk Ukeblad har bildebevis på - står det at:

”Intention agremeements with Statkraft will cover 75-80 prosent of monthly car financing cost”.

Dette poenget gjentok Stein Richter ovenfor Teknisk Ukeblad da vi tirsdag snakket med han etter at investorpresentasjonen var over.

I dag benekter Statkraft at opplysningene stemmer.

Irritert over misbruk

- Vi trakk oss fra samarbeidet med El-Cars for flere måneder siden, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Løksa i Statkraft til TU.no.

Han bekrefter at Statkraft har hatt en intensjonsavtale med dem.

- Men denne er for lengst skrinlagt. Dette vet Stein Richter. Etter at Teknisk Ukeblad skrev om saken har vi muntlig bedt El-Cars slette oss fra alle presentasjoner de holder ettersom deres link til Statkraft ikke lenger er reell. Jeg legger ikke skjul på at jeg er irritert over at de misbruker oss, sier Løksa til TU.no.

Løksa sier at Statkraft trakk seg fra samarbeidet ettersom timingen for dem ikke var riktig.

Ingen reklameavtaler med Statkraft

På en annen foil fra El-Cars – som Teknisk Ukeblad også har bildebevis på – står det i forbindelse med oppstarten av leiebilkonseptet i august at ”All critical elements in place”.

Ved punktet reklame (som skal plasseres på utleiebilene) har El-Cars klistret opp Statkraft-logoen. Det kan fremstå som om kraftselskapet allerede har inngått reklameavtaler med El-Cars.

- Fjern logoen vår!

- Det stemmer heller ikke. Det riktige er at vi vurderer å reklamere på elbilene til El-Cars, men ingen ting er bestemt fra vår side. Vi har derfor eksplisitt bedt dem fjerne Statkraft-navnet og vår logo fra alle El-Cars-presentasjoner, sier Løksa.

Benekter å ha bløffet

Les også: Benekter bløff om Statkraft-finansiering

Stein Richter sier at det var en feil at kraftselskapet ble benyttet i investorpresentasjonen.

Presisering: Artikkelen ble oprinnelig publisert med bilde av en Fiat el-bil. Selskapet Go Green holding presiserer deres bil ikke har noe med denne aktuelle saken å gjøre. Red.