MANNEN BAK: Ideen til Stein Richter om elbil-utleie karakteriseres som god, selv om han ble oppfattet som litt for "kreativ" da han holdt presentasjonen for mulige investorer i Oslo. Richter er tidligere gullimportør, danselærer og innholdsleverandør til internettselskaper. (Bilde: Trond Heggelund)
SLIK PRESENTERER EL-CARS SEG: Selskapet skal presentere løsningene sine i løpet av 14. dager og skal leie ut elbiler i august. Problemet er at de desperat mangler 35 millioner kroner for å få det til. (Bilde: Trond Heggelund)
HEMMELIG NEMLIG: Nærbilde av investorpresentasjonen som Stein Richter holdt for å få inn 35 millioner kroner til El-Cars. (Bilde: Trond Heggelund)
BEVIS 1: Her hevder Stein Richter at Statkraft skal ta 75 til 80 prosent av månedlige finanskostnadene for elbilflåten til El-Cars. Den røde markeringsringen er gjort av Teknisk Ukeblad. (Bilde: Trond Heggelund)
BEVIS 2: Ved punktet reklame (som skal plasseres på utleiebilene) har El-Cars klistret opp Statkraft-logoen. Det kan fremstå som om kraftselskapet allerede har inngått reklameavtaler med El-Cars, noe Statkraft benekter. Den røde markeringsringen er gjort av Teknisk Ukeblad. (Bilde: Trond Heggelund)
KIRSTEN GIFTEKNIV: Odd Moe i Seed Forum kobler norske gründere som er på jakt etter oppstartskapital med de rette investorene. Mer aktiv bruk av slike koblingstiltak og mer profesjonalisering av oppstartsprosjektene ville ha økt antall teknologiinvesteringer i Norge, hevder Moe. (Bilde: Trond Heggelund)

Benekter bløff om Statkraft-finansiering

Stein Richter vedgår at Statkraft-avtalen ikke gjeder lenger, selv om Statkrafts navn ble brukt under en investorpresentasjon tirsdag.

- Vi har ikke bløffet om Statkraft. Det er derimot riktig som Statkraft sier at det har vært en intensjonsavtale mellom dem og oss, men at denne ikke lenger er aktiv. Dette skyldes at oppstarten av vårt utleiekonsept for elbiler i Oslo ble flyttet fra i vår til august, sier Stein Richter til TU.no.

Den tidligere gullimportøren, danselæreren og innholdsleverandøren til internettselskaper er daglig leder av selskapet El-Cars.

Les også:
Snart kan du leie miljøvennlige elbiler



Kaller det en feil

- Det var en feil at vi hadde med Statkraft i investorpresentasjonen på tirsdag. Det har jeg beklaget ovenfor dem. Vi håper fortsatt å få Statkraft med som reklamekjøper til elbilene våre, sier Richter.

- Det skal være et møte mellom partene om dette i mai, sier El-Cars-sjef Stein Richter på telefon fra London.

First we take ....

Der er han i dag for å holde flere investorpresentasjoner.

Målet hans er å få inn 35 millioner kroner til kjøp av elbiler som skal leies ut. Først skal han starte virksomheten i Oslo, deretter står London for tur før Berlin skal tas.

Seed Forum-arrangement

Ansvarlig for investorarrangementet i London, som kobler lokale investorer med norske gründerselskaper, er Seed Forums internasjonale avdeling.

- I likhet med investorpresenteasjonen som ble holdt i Oslo på tirsdag, har Seed Forum i London ikke noe med det konkrete innholdet som grunderselskapene presenterer ovenfor potensielle investorer, sier Odd Moe, som er leder av Seed Forums norske avdeling.

Krever ryggdekning

Gjennom såkalt pitch-trening har Seed Forum hjulpet El-Cars til å presentere seg for ventureselskaper og investorer:

- På disse treningssamlingene er det vanlig at vi poengterer for gründerne at det de skal presentere for investorer må de også kunne stå inne for. Dersom El-Cars ikke har hatt ryggdekning for noen av sine påstander i presentasjonen, beklager vi selvsagt dette. Uansett vil slike ting bli oppdaget før eller siden av investorer, som normalt sjekker selskapene nøye før de går inn med penger, sier Odd Moe.

"Konfidensiell" presentasjon

På presentasjonene som El-Cars viste fram tisdag var disse merket ”Stricktly private & confidential” og ” DnB NOR Markets”. Se bildebevis i spalten til høyre.

Meglerhuset er nemlig ansvarlig for alt det praktiske ved kapitalinnhentingen.

Hevder å ha sett dokumentasjon

DnB NOR Markets er svært tilbakeholdne når TU.no spør om de på forhånd kontrollerte og dobbeltsjekket at opplysningene som El-Cars ga til investormiljøet var riktig:

- Jeg har sett skriftlig dokumentasjon på at det var en avtale mellom Statkraft og El-Cars. Det er alt jeg vil si om den saken, sier Frode Pedersen som er megler for El-Cars i DnB NOR Markets.

Vil ikke kommentere

- Var du klar over at den tidligere intensjonsavtalen mellom Statkraft og El-Cars ikke lenger var gyldig?

- Jeg vil ikke kommentere dette noe mer enn det jeg har gjort, sier Pedersen.

Megleren opplyser at han ikke vil være tilstede under investorpresentasjonen til El-Cars i London i dag.