LOKKEFUGL: Fredric Hauge og miljørorganisasjonen Bellona brukes av El-Cars når de er ute i venturemarkedet for å skaffe seg mer penger til oppstarten av et nytt utleiekonsept for elbiler som kommer i august. Her er Hauge ved siden av en elbil av typen El-Cars vil kjøpe. (Bilde: Trond Heggelund)
El-Cars hevder at Bellona vil jobbe for å skaffe dem medlemmer. (Bilde: Trond Heggelund)

Misbruker Bellona

  • samfunnpolitikk

Nå reagerer miljøstiftelsen på å bli tatt til inntekt for det nystiftete selskapet El-Cars som er på investorjakt etter 35 millioner kroner

– Dette kjente vi ikke til før nå. Det høres ikke bra ut, sier Bellona-leder Frederic Hauge til TU.no.

Les også: Elbil-bløff i jakt på investorpenger

Statkraft benekter

El-Cars presenterte seg for potensielle investorer tirsdag.

Forretningsideen til selskapet er å leie ut 200 elbiler i Oslo-området fra august.

Under investorpresentasjonen hevdet El-Cars-gründer Stein Richter at 75-80 prosent av de månedlige bilfinansieringskostnadene allerede er dekket gjennom en intensjonsavtale med Statkraft.

Dette avviser Statkraft på det sterkeste.

Nå viser det seg at Richter også skryter på seg Bellona som nær samarbeidspartner.

– Ikke noe samarbeid

I presentasjonen gis det inntrykk av at miljøvernorganisasjonen skal både være kunde og distribusjonspartner for El-Cars.

På en annen foil heter det at "Bellona oppfordrer alle sine støttespillere til å bli El-Cars-medlemmer" (se bildebevis i spalten til høyre).

– Vi har ikke inngått noen intensjonsavtale eller samarbeid med El-Cars. Vi har heller ikke anbefalt noen å kjøpe medlemskap der, understreker Fredric Hauge.

Det bekrefter transportrådgiver Konrad Pütz som har vært Bellonas kontaktperson mot El-Cars.

– Dette er å dra vår rolle i dette vel langt. Vi har ingen avtale med El-Cars, sier Pütz.

– Spennende konsept

Samtidig påpeker både Hauge og Pütz at Bellonas oppgave er å jobbe for løsninger som innebærer miljøforbedringer. De er grunnleggende positive til El-Cars av to hovedårsaker:

Det er et nytt konsept med utleie av elbiler, og det er en ny type større femseters elbiler på det norske markedet.

– Jeg kan ikke kvalitetssikre de forretningsmessige sidene av etableringen, men fra et miljøståsted er dette spennende, sier Pütz.

Oversalg

Han forteller at han har vært i møter med El-Cars og samtidig gitt innspill på hva Bellona synes kan gjøres bedre.

– Vi har sett mange eksempler på at ny teknologi overselges. Den tekniske informasjonen som gis må være realistisk. Vi jobber for at det norske elbilmarkedet skal øke, og vi ser det som veldig viktig at alle aktører er ryddige i sin presentasjon, sier Pütz.

– Vi har skriftlig avtale

Stein Richter står fast ved at han har dekning for å knytte seg tett til Bellona når han presenterer El-Cars.

– Vi har en skriftlig avtale med Bellona om dette, sier han.

– Kan du vise Teknisk Ukeblad avtalen?

– Nei, det vil jeg ikke.

– Er det for at avtalen muligens ikke eksisterer?

– Nei, dere har ikke noe med denne saken å gjøre, sier Stein Richter.

Les også: Benekter bløff om Statkraft-finansiering

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.