Brage får ny operatør i morgen. Og ifølge Svein Ildgruben i Wintershall ville tusenvis være med. (Bilde: Øyvind Hagen / Statoil)

BRAGE

Skulle ansette 70 - fikk 7000 søkere

For nesten ett år siden ble det kjent at Statoil og Wintershall inngår en større byttehandel med lisenser.

For Wintershall var avtalen betydelig; de overtok 32,7 prosent i Brage, 15 prosent i Gjøa og 30 prosent i Vega.

Avtalen gjorde at Wintershall Norge økte den daglige produksjonen av olje og gass fra omkring 3.000 fat, til nesten 40.000 fat.

Dette kostet 15 prosent i Edvard Grieg-lisensen, samt 1,45 milliarder dollar.

7000 søknader

I prosessen fra i fjor høst til overtakelsen i morgen, har Wintershall fått med seg to tredjedeler av de omkring 160 Statoil-ansatte fra Brage.

I tillegg til disse trengte de å fylle 70 stillinger. Det gikk over all forventning for det tyske selskapet.

– I forbindelse med at vi tar over Brage, skulle vi også åpne et kontor i Bergen. Til sammen trengte vi å fylle 70 stillinger. Det fikk vi 7.000 søkere til. Dette gjorde at vi kunne velge på øverste hylle, sier kommunikasjonsdirektør i Wintershall Norge, Svein Ildgruben.

Han tror det er flere årsaker til at det ble såpass mange søkere.

– Den ene delen er at offshore-stillinger er populære. Noe annet er at Statoil er alene om å være operatør i Bergen. Nå blir det to, og det er nok en del som vil være med på dette. Dessuten er det nok en del som kanskje er fra Bergen, men som jobber i Stavanger, og av ulike årsaker ønsker seg tilbake, sier Ildgruben.

Han mener at de nå ligger godt an til å ta over operatørskapet i morgen.

– Dette er godt planlagt, og vi har jobbet med dette i nesten ett år. Vi har god kontroll. Selvfølgelig kan det skje mindre ting, men vi ligger veldig godt an. Vi har også hele veien hatt et fantastisk samarbeid med Statoil, sier han.

Les også: FORNYBAR ENERGI: 11 ledige jobber, OLJE OG GASS: 573 ledige jobber

I Statoil siden 1985

Én av de Statoil-ansatte som blir med over til Wintershall, er Gunnar Mjånes. Han blir leder for Safe-klubben i Wintershall når selskapet nå tar over Brage-plattformen til Statoil 1. oktober.

Det ser han frem til, selv om det ligger et visst vemod i å forlate Statoil, et selskap han har vært tilknyttet i over flere tiår.

– Jeg har jobbet for Statoil siden 1985, så det ligger et visst vemod i det å forlate selskapet nå. Men jeg opplever at Wintershall er et spennende, givende og strukturert selskap som har en svært god ledelse. Det synes jeg er veldig bra, sier Mjånes til Teknisk Ukeblad.

– En av grunnene til at jeg vil være med videre er at det fører med seg nye utfordringer. I tillegg føler jeg nok at man blir sett på som ett lag i Wintershall, at den veien man nå skal gå, skal man gå sammen. I Statoil kan det fort bli ledelsen på den ene siden, og de som jobber på gulvet på den andre siden, og det blir kriget litt ubevisst. Når beslutninger blir tatt, er vi lojale mot det, selv om vi i utgangspunktet kanskje er uenige, sier han.

Les også: To års utdanning gir 240.000 kroner mer i årslønn

– God holdning

Da det ble kjent at Wintershall skulle ta over driften på Brage, ble det knyttet en del spenning til hvor mange Statoil-ansatte som ville være med over til Wintershall. Tallet ble rimelig høyt.

– Det er omkring 65 prosent som blir med over. Wintershall var spente på dette, og jeg tror de var veldig fornøyde med å få med personell over som kjenner til Brage, sier Mjånes.

Han tror Wintershall sin holdning overfor de ansatte hadde mye å si for at såpass mange ble med videre.

– Wintershall har kommet med en god løsning, og de har gode visjoner for plattformen. De forteller oss hvordan de kommer til å drifte Brage, og det virker veldig positivt. Jeg ser frem til å sette i gang med et nytt eventyr i Wintershall, sier han.

Svein Ildgruben i Wintershall sier at det har vært viktig for selskapet å ha god kontakt med de ansatte som blir med over.

– Vi har hatt jevnlige møter, og det virker som om de ansatte mener vi er et spennende selskap, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Så mye tjener norske oljearbeidere

Klarer du oppgavene i verdens største petroleumsquiz?

Her trenger de 300.000 ingeniører