SKAL VARE LENGE: Skanska vil gi ti års reklamasjonsrett på nye boliger, som disse i Finstad Hageby rett utenfor Ski sentrum. (Bilde: Skanska)

Skanska dobler reklamasjonstiden på nye boliger

  • Bygg

Administrerende direktør i Skanska Bolig, Magnus Hvam, bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at Skanska vil doble tiden for reklamasjonsrett. Det samme gjør administrerende direktør i Skanska Norge, Petter Eiken.





Så seint som 20. mai Dobler reklamasjonstiden på bolig . 10 års reklamasjonsrett kan dermed bli en bransjestandard.

Fullt mulig

Debatten om ti års reklamasjonsrett ble startet i Teknisk Ukeblad av Skanska Norges tidligere direktør Geir M. Aarstad, da han i januar i fjor – Krev 10 års garanti .

– Jeg synes Norges bygge- og anleggsnæring skal bli utfordret på å gi 10 års garanti på alle produkter. Det er mulig, sa Aarstad.

Les også: Skanska vurderer 10 års garanti

Konsernsjef Terje Venold i Veidekke har gitt uttrykk for at selskapet svært gjerne ønsket å komme med dette løftet først, men tapte altså kappløpet mot Skanskas jurister.

-Dette er noe også vi har arbeidet med lenge, og ambisjonen er å konkludere dette i nær fremtid. I Veidekke er vi opptatt av å ha med hele verdikjeden og alle involverte, og noen avklaringer gjenstår, sier kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen i Veidekke til Teknisk Ukeblad.

– Vi opplever i dag at noen av klagene vi får ikke er omfattet av reklamasjonsretten, likevel prøver vi å strekke oss langt for kundene. Med en utvidet rettighet blir det veldig viktig å være klare på hva som er en mangel. Det kan hende vi må få litt hjelp, for eksempel av Forbrukerrådet, uttalte konserndirektør i Skanska, Magnus Hvam, til Teknisk Ukeblad i mai.

Støtter ti års boliggaranti

Blir dyrt

Byggenæringen er preget for mange feil og mangler. Derfor kan det bli en dyr fornøyelse å doble garantitiden uten å bygge bedre.

Les også: Byggingeniører lærer lite om byggefeil

Alle de tre som nå forbereder økt reklamasjonstid har tidligere mer enn antydet Ti års garanti aktuelt i 2010 .

I februar i fjor stilte en rekke av de største aktørene seg positive til å tilby ti års garanti. Lengst gikk da Baard Schumann, administrerende direktør i Selvaag Bolig, som sa han håpet å kunne tilby utvidet reklamasjonstid allerede i 2010. Slik gikk det ikke.

– Nei, dessverre. Men vi jobber fortsatt med det, vi har ikke lagt det på is, sier Schumann.

– Det kan bli en kostbar affære, enten må vi øke avsetningene eller så må vi forsikre oss.

Veidekke

I Veidekke er ledelsen opptatt av forholdet til sine mange underleverandører, og deres kvalitet.

– Vi stoler helt på det vi gjør selv, men vi må ha en bedring bakover i rekkene, sier administrerende direktør Arne Giske i Veidekke Eiendom.

Han peker på at tallet på underleverandører gjennom de senere årene har økt.

– Det er greit å få til avtaler med de store som YIT eller Siemens, men det er jo en skog av mindre leverandører der ute. Det er dette vi jobber med nå.

Regjeringen sier nei

To ganger har Høyre-representanter fremmet privat forslag i Stortinget om å utvide reklamasjonsretten til ti år.

Justisminister Knut Storberget sier klart nei. Sist gang i et brev til Familie- og kultukommiteen i Stortinget datert 8. desember i fjor. Der skriver justisminister Knut Storberget at "Samlet sett mener jeg det ikke er hensiktsmessig å gå videre med et forslag om en utvidelse av reklamasjonsfristen i bustadoppføringslova til ti år på det nåværende tidspunkt."

Allerede i 1997 foreslo regjeringen Jagland å utvide reklamasjonstiden til 10 år, men fikk ikke tilslutning.

Kommunikasjonsavdelingen i Justisdepartementet bekrefter at Storberget fortsatt mener at det ikke er hensiktsmessig å gi ti års reklamasjonsrett.

Tull

Forbrukerrådet skriver i et innspill til Høyres siste forslag at "det framstår som uforklarlig for den jevne forbruker at reklamasjonsfristen på en bolig, som skal vare i 50 til 100 år, er like lang som for en .

– Vi mener at alle begrunnelsene Storberget gir er tull. De samme argumentene de før brukte for å innføre til års reklamasjonsrett benytter de nå imot, sier Torgeir Øines, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Les også:

Byggenæringen mangler fagfolk

Byggingeniører lærer lite om byggefeil

Utbyggere snor seg unna boligklager

Skanska vraker norske miljøkrav