GARANTERER: Petter Eiken i Skanska vil gi 10 års garanti. ¿ Vi vil se på det, bekrefter han. (Bilde: Joachim Seehusen)

Skanska vurderer 10 års garanti

  • Bygg

Garantitid og reklamasjonsfrist

En reklamasjonsfrist bestemmer hvor lenge en boligkjøper kan gjøre krav gjeldende mot utbygger. Hvis kravet er berettiget vil boligkjøperen få rettens medhold i at feilen eller mangelen skal utbedres så sant klagen er fremmet innenfor fristen. Problemer oppstår hvis utbygger er gått konkurs, da er det ingen å rette kravet mot og heller ingen som kan utbedre feilene uten av boligkjøper selv betaler.

Garanti er, etter bustadoppføringslova, langt mer. Da må utbygger stille med bankgaranti tilsvarende en gitt andel av kjøpsprisen. Denne garantien blir stående selv om utbygger går konkurs eller bedriften på annen måte opphører å eksistere. Dermed er boligkjøperen sikret at feil og mangler kan bli utbedret.

I et forslag til endring av bustadoppføringslova som har vært på høring er det foreslått å øke garantitiden på nye boliger til fem år. Men det vil bare føre til at garantitiden blir sammenfallende med dagens reklamasjonsfrist, skriver Forbrukerrådet i sitt høringsbrev.

En rapport fra Sintef Byggforsk anslo i 2008 at kombinasjonen av feil som oppdages og rettes under bygging og feil som først oppdages etter overlevering til sammen utgjør mellom sju og 11 prosent av nettopp produksjon. Denne lå i 2005 på 116,5 milliarder kroner. Dermed produserer byggenæringen feil for et sted mellom 8.1 og 12,8 milliarder kroner hvert eneste år.

Oppdages ikke

For boligkjøpere er det ikke lett å klage, for de oppdager ikke feilene før det er for sent. Byggskadearkivet til Byggforsk viser at 20 prosent av skadene blir oppdaget i løpet av det første året. Men i løpet av en femårs periode er fortsatt ikke mer enn knapt halvparten av skadene oppdaget.

I forrige utgave av Teknisk Ukeblad foreslo Geir M. Aarstad, administrerende direktør i Al Rajhi Holding Group, at byggenæringen bør kunne gi 10 års garanti. Inntil i fjor sommer var Aarstad administrerende direktør i Skanska Norge.

– Hvis vi leverer et produkt som ikke tåler 10 års bruk, er det ikke godt nok, sier Aarstad.

Les også:

Skanska-støtte

– 10 år bør vi kunne gi, spesielt sett i lys av at det meste vi bygger er designet for å stå fra 50 til 200 år, sier Petter Eiken, nåværende administrerende direktør i Skanska.

Han legger til at det må gjelde totalentrepriser der Skanska har stor innflytelse på design og byggeprosess.

– Er justisministeren for forsiktig med sitt forslag om fem år?

– Ja. Vi bør ha større ambisjoner enn fem år. For de fleste kundene er det den største investeringen de gjør, svarer Eiken.

Bør bli tema

– Dette spørsmålet har vi ennå ikke drøftet i organisasjonene, så jeg kan ikke svare på hva Byggenæringens Landsforening mener om 10 års garanti, sier Ketil Lyng, administrerende direktør i BNL.

– Men dette blir et tema i løpet av 2010, legger han til.

– Tre til fem års garanti som er nedfelt i norske standarder står vi bak, sier Dag Andresen, styreleder i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg. Ut over det er også han tilbakeholden med å kommentere Aarstads forslag om 10 år.

Forbrukerrådet mener 10 års garanti på nye boliger er riktig.

Bolig er lik mobiltelefon

Forbrukerrådet viser til at det både i Sverige og Danmark er en foreldelsesfrist på 10 år for klager på byggfeil.

"Selv om det ikke er foreslått noen endring av reklamasjonsfristen ønsker Forbrukerrådet å påpeke at det etter gjeldende rett er samme reklamasjonsfrist for mangler ved en mobiltelefon som for en bolig. Tatt i betraktning at det er stor forskjell på antatt levetid mellom en mobiltelefon og en bolig, mener vi at en slik regel ikke kan bli stående.", skriver Forbrukerrådet i sitt høringsbrev.

– Vi har stor tro på at vi skal få i stand en lengre garantiperiode, men så langt har regjeringen vært skeptisk, sier Torgeir Øines, underdirektør i Forbrukerrådet og leder av Boligavdelingen.

– Forbrukerrådet mener garantitiden og reklamasjonsfristen bør være sammenfallende, og 10 år er passende, sier Øines.