BRA FOR DEG: Når noen først innfører ti års reklamasjonstid, er sjansen stor for at flere tvinges til å følge etter. Dermed kan det bli en bransjestandard, til fordel for deg som huskjøper.

Dobler reklamasjonstiden på bolig

  • Bygg

Ti års reklamasjonstid kan bli en bransjestandard.

Både Skanska og Veidekke har som uttalt mål å tilby ti års reklamasjonsrett i løpet av høsten, selv om ingen av dem våger å love. Ledelsen i de to selskapene jobber nå sammen med sine jurister for å avklare hvordan en dobling av reklamasjonsretten i Bustadoppføringslova kan gjennomføres.

FORBEDRINGER: Magnus Hvam forteller om kvalitetsforberinger som en forberedelse før utvikdete rettigheter vil bli gitt boligkjøpere. Han er snart i mål.
Både Skanska og Veidekke har som uttalt mål å tilby ti års reklamasjonsrett i løpet av høsten, selv om ingen av dem våger å love. Ledelsen i de to selskapene jobber nå sammen med sine jurister for å avklare hvordan en dobling av reklamasjonsretten i Bustadoppføringslova kan gjennomføres. Konserndirektør i Skanska, Magnus Hvam. Joachim Seehusen

– Vi opplever i dag at noen av klagene vi får ikke er omfattet av reklamasjonsretten, likevel prøver vi å strekke oss langt for kundene. Med en utvidet rettighet blir det veldig viktig å være klare på hva som er en mangel. Det kan hende vi må få litt hjelp, for eksempel av Forbrukerrådet, sier konserndirektør i Skanska, Magnus Hvam.

Les også: – Krev 10 års garanti

Blir dyrt

Byggenæringen er preget for mange feil og mangler. Derfor kan det bli en dyr fornøyelse å doble garantitiden uten å bygge bedre. Alle de tre som nå forbereder økt reklamasjonstid har tidligere mer enn antydet at prosessen skulle gå raskere.

I februar i fjor stilte en rekke av de største aktørene seg positive til å tilby ti års garanti. Lengst gikk da Baard Schumann, administrerende direktør i Selvaag Bolig, som sa han håpet å kunne tilby utvidet reklamasjonstid allerede i 2010. Slik gikk det ikke.

– Nei, dessverre. Men vi jobber fortsatt med det, vi har ikke lagt det på is, sier Schumann.

– Det kan bli en kostbar affære, enten må vi øke avsetningene eller så må vi forsikre oss.

Schumann tror at når 10 års reklamasjonstid først kommer, så vil det raskt bli en bransjestandard. Han har allerede vært i kontakt med konkurrenter som en del av egne forberedelser.

AF Gruppen og Veidekke: Støtter ti års boliggaranti

Underleverandører

SPREDT ANSVAR: I Veidekke er Arne Giske, administrerende direktør i Veidekke Eiendom opptatt av at stadig større dle av leveransene kommer fra underleverandører. Det er en juridisk nøtt som må løses før han kan tilby utvidet reklamasjonsrett.
Arne Giske, adm.dir. i Veidekke Eiendom. Jacobsen Ole Walter
I Veidekke er ledelsen opptatt av forholdet til sine mange underleverandører, og deres kvalitet.

– Vi stoler helt på det vi gjør selv, men vi må ha en bedring bakover i rekkene, sier administrerende direktør Arne Giske i Veidekke Eiendom.

Han peker på at tallet på underleverandører gjennom de senere årene har økt.

– Det er greit å få til avtaler med de store som YIT eller Siemens, men det er jo en skog av mindre leverandører der ute. Det er dette vi jobber med nå.

Ikke kundekrav

I AF Gruppen forberedes ikke utvidet reklamasjonstid eller garanti.

– Det bør være et slikt tilbud på noe så varig som en bolig, men vi har ikke merket noe ønske fra kundene. Den dagen vi merker et slikt ønske er vi klare til å være med, sier konsernsjef Pål Egil Rønn i AF Gruppen.

Les også: Skanska vurderer 10 års garanti

Nordisk satsing

For Skanska startet forberedelsene med et felles nordisk prosjekt i 2007.

– Tidligere begynte vi byggingen før detaljprosjekteringen var avsluttet og det var nok for mange beslutninger som ble tatt på byggeplass. Nå starter ingen byggevirksomhet før alt er ferdig prosjektert og vi har færre feil enn tidligere, sier Hvam.

– Er dere i mål med kvalitetsforbedringene?

– Det er alltid forbedringspotensial. Det har vært for mange "lure" løsninger på byggeplass, der er vi kommet langt.

Feilmelding

I fjor innførte Skanska et feilmeldingssystem der kunder som melder feil skal få bekreftelse samme dag. Innen en uke skal kunden få informasjon om når og hvordan saken skal løses og innen en måned skal saken være løst.

– Det har allerede ført til at behandlingstiden er mer enn halvert, til under 20 dager.

Registeret over feil benyttes også til egen læring. Skanska mottar rundt 100 klager per måned.

– De aller fleste gjelder småfeil og skader.

Eksempler på de vanligste feilene er sprekk og riss i fliser og fuger, parkett, listverk og tapet. Knirk i gulv forekommer også en del samt justering av vinduer og dører.

Av større saker er det klage på lyd den vanligste. Deretter følger ventilasjon og frosne rør.

Les også: Ti års garanti aktuelt i 2010





Regjeringen sier nei

To ganger har Høyre-representanter fremmet privat forslag i Stortinget om å utvide reklamasjonsretten til ti år.

Justisminister Knut Storberget sier klart nei. Sist gang i et brev til Familie- og kultukommiteen i Stortinget datert 8. desember i fjor. Der skriver justisminister Knut Storberget at "Samlet sett mener jeg det ikke er hensiktsmessig å gå videre med et forslag om en utvidelse av reklamasjonsfristen i bustadoppføringslova til ti år på det nåværende tidspunkt."

Allerede i 1997 foreslo regjeringen Jagland å utvide reklamasjonstiden til 10 år, men fikk ikke tilslutning.

Kommunikasjonsavdelingen i Justisdepartementet bekrefter at Storberget fortsatt mener at det ikke er hensiktsmessig å gi ti års reklamasjonsrett.

Tull

Forbrukerrådet skriver i et innspill til Høyres siste forslag at "det framstår som uforklarlig for den jevne forbruker at reklamasjonsfristen på en bolig, som skal vare i 50 til 100 år, er like lang som for en mobiltelefon som skal vare i 3–4 år.

– Vi mener at alle begrunnelsene Storberget gir er tull. De samme argumentene de før brukte for å innføre til års reklamasjonsrett benytter de nå imot, sier Torgeir Øines, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Les også: