15. juni arrangerer realfagsevangelisten Wahl det han kaller VANNvittig naturfag i fornøyelsesparken, og målet er to guinness-rekorder: Verdens største naturfagstime og flest samtidige cola-mentos-fontener.
Prosjektet er støttet av Forskningsrådet, Tekna og Bø Sommarland, og målet er å sette Norge på naturfagskartet og at norsk ungdom skal få øynene opp for kreativ og spennende naturvitenskap.
– Takket være støtten fra Forskningsrådet er arrangementet helt gratis for skolene og elevene. Alt de trenger er å komme seg til Bø denne dagen. Dette er eneste gangen i Bø Sommarlands 25-årige historie at parken holdes åpent helt gratis for skoleelever, sier Andreas Wahl, kanskje mest kjent fra NRK-programmet "Lyngbø og Hærlands Big Bang", til Teknisk Ukeblad.
Les også: Mødre holder døtrene unna teknologi Mødre holder døtrene unna teknologi
Oppdrag
Selve arrangementet kan by på mellom 10 og 15 naturfagrelaterte oppdrag, men elevene får også oppdrag de må løse i forkant av selve dagen. Elevene deles inn i grupper på fire til seks personer, og hver av dem får tildelt et realistyrke.
– Disse kan være for eksempel matematiker, kjemiker, koordinator, ingeniør og så videre. Disse rollene skal brukes i arbeidet med oppdrag både i forkant og under selve arrangementet, sier Wahl.
Parkens egne attraksjoner skal selvfølgelig også tas i bruk.
– Sannsynligheten er høy for å bli våt denne dagen. Elevene samler stempel på et gruppekort, og det er opp til hver enkelt skole å avgjøre hvor mange stempel de krever. Til sist samles alle ved hovedscenen med et svært naturlig amfi. Her forsøker vi oss på de to verdensrekordene. Det blir en naturfagtime helt utenom det vanlige, med både store smell og små tankevekkere, sier Wahl.
For at arrangementet skal kunne ta rekorden som verdens største naturfagstime, må minst 5401 deltagere være til stede, mens cola-mentos-rekorden krever 2500 "fontener". Wahl har likevel mål om 8000 elever.
Les også:
Quizløype
Administrerende direktør Bernt Gunnar Berntsen i Bø Sommarland sier de synes dette er veldig spennende å være med på.
– Vi ønsker selvfølgelig å tilby skoleklasser et pedagogisk opplegg som gjør at de finner det attraktivt å komme til parken. Vi håper dette vil bidra til at flere kommer hit, og at vi får drahjelp av Andreas Wahl er et ekstra pluss, sier Berntsen til Teknisk Ukeblad.
Han opplyser at de nå jobber med å sy sammen et mer permanent pedagogisk opplegg i parken.
– Vi har for eksempel en lærer fra Bø ungdomsskole som blant annet jobber med å lage en quizløype gjennom parken, som gjør at elever kan lære litt ekstra mens de er her, sier Berntsen.
Les også:
16 førstepremier i Albert-konkurransen
– Slik en god matematikklærer bør være