NYE REGLER: NTNUs innstilling er ventet om kort tid og vil avgjøre om sivilingeniører får undervise i matematikk. (Bilde: Colourbox.com)

Slipp siv.ing-ene løs i mattetimene

  • tumener

Debatten om sivilingeniører er kompetente til å undervise norske skoleelever i matematikk har rast i Teknisk Ukeblad de siste ukene. Professor Barbro Grevholm ved Universitetet i Agder og førsteamanuensis Ragnhild Johanne Rensaa ved Høgskolen i Narvik utløste et skred av reaksjoner med sitt innlegg “Sivilingeniører kan matematikk – på en litt annen måte”.

Bakgrunnen er at sivilingeniører etter dagens regler nektes opptak til Praktisk-Pedagogisk Utdanning(PPU) i matematikk-didaktikk ved universitetene fordi de ikke har tilstrekkelig med studiepoeng i matematikk.

Grevholm og Rensaa pådro seg manges vrede fordi de gjennom eksempler forsøkte å få fram at en lektor i matematikk har en litt mer teoretisk og pedagogisk tilnærming til faget enn en sivilingeniør som kan vise til hvordan matematiske beregninger brukes for å løse et praktisk problem. De tok også til orde for at det er bedre å tilby etterutdanning enn å endre reglene.





For oss som verken er matematikere eller sivilingeniører handler debatten om dette ene: Hvordan skal Norge få flere gode lærere i realfag og på den måten også øke interessen for å velge realfag hos elevene?

For å bli sivilingeniør må du gjennom minimum fem års realfagsstudier og det er flere steder tøffere opptakskrav der enn til lektorutdanningen. Men sivilingeniører nektes altså PPU, mens andre kommer inn med bare et års studier i matematikk.

Sivilingeniører vil trolig være bedre egnet til å undervise i videregående enn mange lektorer. Hvis de har praktisert som ingeniører, har de med seg et hode fullt av praktiske eksempler som gjør matematikken mer forståelig og spennende enn løsrevne modeller og likninger.





Erfaring fra ulike yrker gir ikke automatisk et grunnlag for å undervise. Det er ikke gitt at en sivilingeniør som har fordypet seg i egne beregninger, er en flink pedagog. Men samtidig vet vi – og det har jeg selv erfart – at lektor ikke alltid er synonymt med god pedagog.

Derfor bør reglene nå endres av NTNU slik at sivilingeniører får høyere antall studiepoeng som gir dem rett til å ta PPU uten krav om tilleggskurs i geometri og tallteori, slik NTNU foreslo forrige gang spørsmålet ble utredet.

Ingen ønsker å hoppe ut av et yrkesliv og leve på studielån mens man omskolerer seg. Det bør derfor legges til rette for at sivilingeniører får mulighet til å undervise mens de tar både PPU og eventuelle tilleggskurs. De som skolene mener er kvalifisert til å undervise, bør få slippe til i klasserommene.