INDUSTRI

Skal erobre batterianoden med nano-silisium

Det er mye silisium i norske bergarter, og vi var også tidlig ute med å bruke det til solcelleproduksjon. Nå kan det revolusjonere batteriteknologien.

Erik Sauar er tidligere teknologidirektør i REC. Nå skal han og Cenate bruke kunnskapen til å lage mer kompakte og lettere batterier med lengre levetid.
Erik Sauar er tidligere teknologidirektør i REC. Nå skal han og Cenate bruke kunnskapen til å lage mer kompakte og lettere batterier med lengre levetid. Foto: Odd Richard Valmot
25. feb. 2021 - 20:30

Bruken av silisium vil bli stadig viktigere som anodemateriale i fremtidens litium-ion-batterier. Litium i silisium tar faktisk mindre plass enn ren litium. Ikke rart at verdens batteriprodusenter leter etter materialer og teknologi som kan øke innholdet av grunnstoffet. Det vil redusere volumet til anoden og gi oss lettere batterier. Eller batterier med større kapasitet.

Selv om anoden bare utgjør 1/3 av battericellens totalvekt, så kan ett kilo silisium erstatte ti kilo grafitt.

Norske Cenate har lange røtter i norsk silisiumkompetanse. De er i ferd med å bygge sitt første produksjonsanlegg. Der skal de fremstille et materiale basert på ekstremt små nanopartikler av silisium, tilsatt andre atomer som skal bedre egenskapene som anodemateriale. Partiklene er så små at bare et gram har en overflate på 50 kvadratmeter.

I dag snakker vi med sjefen for Cenate, Erik Sauar, om den kommende anode-revolusjonen.

Teknisk Sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

MS Fjorddronningen ble levert fra Oma Baatbyggeri til Norled i 2019.  Hurtigbåten går mellom Tromsø og Harstad med opptil 296 passasjer og med toppfart 34 knop. Framdrift besørges av fire MTU dieselmotorer og vannjet. CO2-utslipp er 106 gram pr. kilometer pr. passasjer – det vil si en drøy åttedel av tallene fra TØI-rapporten fra 1993.
Les også

Frikjenner hurtigbåter som «miljøversting»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.