Autonomisimulator - Gemini

Simulator skal hindre misforståelser mellom folk og førerløse ferger: – Et autonomt fartøy er litt autistisk

NTNU-prosjekt skal finne ut hvordan autonome ferger skal forholde seg til omgivelsene.

Simulatoren Gemini brukes til å teste sikkerheten til autonome fartøy. Nå skal den oppgraderes til å teste samhandlingen mellom mennesker og autonome fartøy.
Simulatoren Gemini brukes til å teste sikkerheten til autonome fartøy. Nå skal den oppgraderes til å teste samhandlingen mellom mennesker og autonome fartøy. (Illustrasjon: NTNU)

NTNU-prosjekt skal finne ut hvordan autonome ferger skal forholde seg til omgivelsene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

3D-simulatorplattformen Gemini er designet for å teste sikkerheten til autonome skip. Nå skal den oppgraderes slik at den kan brukes til å studere samhandlingen mellom mennesker og autonome fartøy. Målet er å utvikle noe som ligner Carla, simulatoren for testing av autonomi i bilindustrien. 

– Vi skal bruke simulatoren til flere ting, blant annet som en digital tvilling før skipet er operativt og som en tradisjonell simulator. Men nå skal vi også bruke den til å måle hvordan operatørene samhandler med fartøyet. Vi skal også se på hvordan passasjerene og omgivelsene reagerer på den autonome fergen, sier Ole Andreas Alsos, leder for institutt for design ved NTNU. 

Signaliserer til kajakkpadlere

Autonome fartøy kommer i første omgang til å ha folk om bord som kan ta over styringen. I neste omgang kommer folk i et kontrollsenter på land til å ha denne oppgaven. Til slutt er planen at en flåte med autonome fartøy skal overvåkes fra en kontrollsentral. 

Det oppgraderte simulatorsystemet skal blant annet brukes til å finne ut hvor lang tid operatørene på land bruker på å overta kontrollen av fartøyet. På den måten kan de designe det optimale kontrollsenteret. 

De skal også finne ut hvordan fergen kan tilpasses andre folk og farkoster.

– Vi vet ikke om fritidsbåter, kajakkpadlere eller svømmere oppfører seg annerledes rundt et autonomt fartøy enn rundt et vanlig fartøy. Et autonomt fartøy er litt autistisk – man får ikke øyekontakt med det og kan ikke rope til det. Da kan misforståelser oppstå. Derfor må vi kanskje gi fergen noen egenskaper, utover vanlig lanterneføring, som signaliserer til omgivelsene hva den tenker og hva den vil gjøre. Dette kan vi teste ut i simulatoren før vi bygger løsningene. Det vil spare oss for mye tid og penger, sier Alsos.

Vil bruke spillutviklere 

Prosjektet er et samarbeid mellom blant andre NTNU, som står bak den autonome kanalfergen Milliampere i Trondheim, og Zeabuz, . Oppfølgeren Milliampere 2 er under bygging og kommer til å bli sjøsatt i løpet av inneværende år.

For å utvikle simulatorsystemet videre ønsker utviklerne å få med seg spillutviklere. Simulatoren er bygget med programvaren Unity som Fortnite- og Counter Strike-utviklerne bruker, forteller Alsos. 

Simulatoren skal blant annet brukes til å utvikle et best mulig kontrollrom for autonome ferger. Illustrasjonen viser det planlagte kontrollrommet i tilknytning til autonomiprosjektet. Illustrasjon: NTNU

Kommer til å bli vanlig

Det er relativt få autonome fartøy i drift. Yara Birkeland skulle i utgangspunktet seile autonomt med containerfrakt i løpet av 2020, men ble utsatt. Problemet var blant annet å utvikle den landbaserte delen av autonomiprosjektet

Moss - Horten-fergen har testet autonom drift på de fleste turene, og den finske fergen Falco har også kommet langt. Fra 2022 skal også Asko seile med autonome containerskip over Oslofjorden.

Alsos er overbevist om at autonome skip, spesielt ferger, kommer til å bli et vanlig syn langs kysten etter hvert. 

– Dette kommer til å bli en helt vanlig teknologi i Norge. En autonom ferge koster en brøkdel av hva en bro koster, så autonome bil- og passasjerferger kommer til å bli en del av infrastrukturen i Norge i framtiden, sier han.

Les også

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå