Senterpartiet vil gjøre det enklere å bygge gang- og sykkelveier. Veinormalene tar ikke hensyn til forskjeller i landet, mener partiet.
– Overdimensjonerte gangveier fører til høyere kostnader enn nødvendig, heter det i forslaget fra Sp som ble fremmet i Stortinget torsdag.
Det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging av dyrket mark, mener partiet.
![Mathilde Tybring-Gjedde vil gjøre søknadsprosessen for solkraftverk enklere og mer forutsigbar.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839346/Mathilde%2520Tybring-Gjedde%2520solceller%2520n%25C3%25A6renergi%2520kraft%2520(1).jpg)
Mathilde Tybring-Gjedde: Vil bygge ut mindre kraftverk på «allerede rasert natur»
– Trenger ikke brede sykkelveier i distriktene
Veinormalene til Statens vegvesen gjør det for dyrt og komplisert å bygge gang- og sykkelveier i mange av landets kommuner, mener transportpolitisk talsperson Siv Mossleth. I byene er det riktig med brede sykkelveier, men i mange distriktskommuner er ikke trafikkbildet stort nok til at det er nødvendig, fastslår hun.
– Totalt sett fører alt dette til at det blir bygd færre gang- og sykkelveier enn ønsket, påpekes det i forslaget.
I Nasjonal transportplan, som gjelder fra 2018 til 2029, er målet at 20 prosent av alle reiser i byene og 8 prosent på landsbasis skal foregå med sykkel innen 2023.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner
– Vil bli vanskelig
Forskere fra Transportøkonomisk institutt har sett på ulike scenarioer for å nå disse målene. Det ser ut til å bli svært vanskelig, skrev Aftenposten tidligere i år.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
– Vi kommer ikke nærmere NTP-målene dersom veinormalene er så strenge og kostbare at flere kommuner heller lar være å bygge gang- og sykkelveier, uttaler Senterpartiet.
Nasjonal transportplan er en tolvårsplan for norsk transportpolitikk, som rulleres hvert fjerde år. Regjeringen tar sikte på å legge fram en ny plan for 2022 til 2033 våren 2021.
![Tall fra driveren av bompengeringene i Oslo viser at folk bosatt i øst betaler mer i bompenger enn de som bor på vestkanten.](https://images.gfx.no/130x87/2738/2738527/c512069f-6555-493e-ada4-0ff9ecf9de40.jpg)
Oslo: Øst betaler mer i bompenger enn vest