PROSJEKTER

Seks vil bygge E39 Lønset-Hjelset

Seks leverandører hadde meldt sin interesse for å prosjektere og bygge nye E39 Lønset-Hjelset da fristen gikk ut i dag.

Fra dagens E39 Lønset-Hjelset.
Fra dagens E39 Lønset-Hjelset. Foto: Statens vegvesen
17. des. 2020 - 15:02

De følgende firmaene har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut i november:

  • Bertelsen & Garpestad
  • Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt og Aurstad Tunnel
  • Hæhre Entreprenør
  • Arbeidsfellesskap: Syltern og Christie
  • Peab Anlegg
  • Risa
En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Nå starter prosessen med prekvalifisering

Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé, nord for dagens E39. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé, nord for dagens E39. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen, i meldingen.

Etter oppstartsmøtene vil firmaene levere inn sine første tilbud innen fristen 8. april. Deretter vil Statens vegvesen møte de enkelte firmaene til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud.

– Vi tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021, sier han.

Denne elektriske maskinen brukes ved montering av tunnelelementene på Bukkesteinshøgda tunnel på ny E16 over Sollihøgda.
Les også

Nye vurderinger: Batteribrann mindre sannsynlig enn dieselbrann

Skal bygge 9,3 kilometer ny veg

Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise. Det innebærer at entreprenøren som blir tildelt oppdraget både skal prosjektere den nye veien og stå for selve utbyggingen.

Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.

I tillegg til 9,3 kilometer ny europavei, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:

  • Åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
  • Åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
  • En firefelts miljøtunnel på 100 meter

Byggetiden vil være 2,5-3 år og nye E39 Lønset-Hjelset er ventet å stå ferdig senest våren 2024.

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet

E39 Lønset-Hjelset er et viktig veiprosjekt for Molde, og har som formål å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for alle som ferdes på strekningen.

Dagens E39 mellom Lønset og Hjelset er smal, går gjennom delvis tett bebyggelse og har hele 95 avkjørsler – flere av dem har dårlig sikt.

På den nye veien vil det ikke være tillatt med saktegående kjøretøy eller gående og syklende, men de får mulighet til å ta i bruk dagens vei – som skal gjøres om til lokalvei etter åpningen av nye E39 Lønset-Hjelset. Med langt færre biler og tungtransport enn i dag, vil dette bedre bomiljøet for de som bor langs dagens E39 og gjøre veien langt mer trafikksikker for myke trafikanter.

Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.