Seacargo: Rotorseil skal spare 25 prosent drivstoff
Frakteskipet SC Connector skal montere to rotorseil og hybridiseres.
To rotorseil på 35 meters høyde, fem meter i diameter, skal spare SC Connector for gjennomsnittlig 25 prosent drivstoff over flere år. Seilene kan heves og senkes under fart.Foto: Enova/Gyro
Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon.Foto: Norsepower
Plassering av seilrotorer fra Norsepower om bord på Maersk Pelican.Foto: Norsepower
Vind fra siden gir drag vinkelrett framover når "seilet" roterer, det vil si den såkalte Magnuseffekten. Foto: Norsepower
Viking Grace med rotorseil monter.Foto: Norsepower
MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff. Bilde: Fleer Monn
Flettner-rotorene på SC Connector tar ikke opp plass på bekostning av frakt- og godskapasitet.Foto: Enova/Gyro