Se bildene: Verdens første selvkjørende lastebil

Produsert av Daimler.

Se bildene: Verdens første selvkjørende lastebil
Sjåføren kan slappe av mens lastebilen gjør grovarbeidet. Bilde: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles

Ved gigantdemningen Hoover Dam på grensen mellom Nevada og Arizona i USA, var det denne uken duket til fest med en rekke journalister og prominente gjester til stede.

I storslåtte omgivelser lanserte nemlig Daimler Trucks sin nye lastebil Freightliner Inspiration.

Les også: Nå selger Tesla bilene sine brukt

Autonom

Denne er ifølge Daimler den første lastebilen i sitt slag som er autonom, som betyr at den kan operere av seg selv.

For å markere dette var Nevada-guvernør Brian Sandoval på plass for å skru på et skilt som markerer at den er verdens første autonome lastebil som kan kjøre på vanlige veier.

For to år siden kostet bilen 1,2 mill. ny:For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Setter på bremsen

Teknologinettstedet Wired skriver imidlertid at det er enkelte begrensninger som ikke gjør den fullstendig autonom.

For det første tar den kun kontroll over seg selv på motorveien, der den holder seg i en sikker avstand til andre kjøretøy. Den holder seg også kun i sin egen fil og kjører ikke forbi biler som kjører saktere.

Hvis den kommer opp i en situasjon den ikke vet hva den skal gjøre, begynner flere varsellamper å blinke. Hvis sjåføren ikke gjør noe innen fem sekunder, sakter den av og stopper.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Kjent teknologi

Wired skriver også at maskinvaren om bord ikke skiller seg enormt fra de nyeste lastebilene Daimler lanserer på markedet for tiden: Det er blant annet et stereoskopisk kamera ombord som leser filene på veien, mens en radar måler avstander opptil 240 meter foran lastebilen.

Det er ingen sensorer som «ser» bakover, ingen kjøretøy til kjøretøy-kommunikasjon og ingen Lidar (en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til å måle fysiske objekters posisjon) ombord.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Må testes

Programvarealgoritmene er også bare justert i forhold til dem som allerede er i bruk i Mercedes-Benz’ autonome kjøretøy (Daimler eier Mercedes-Benz).   

Wired skriver at Freightliner fremdeles er et testkjøretøy og at den må testes i flere millioner kilometer til i blant annet snø, regn og ekstreme temperaturer før man slipper den helt løs.

Dette kan ta minst et tiår.

Mange ulykker på grunn av menneskelige feil

Men behovet for kjøretøy som ikke er fullstendig avhengig av mennesker er innlysende: I 2012 var 330.000 lastebiler involvert i trafikkulykker i USA. 4400 mennesker ble drept.

I omtrent 90 prosent av tilfellene skyldtes dette menneskelige feil av lastebilsjåførene.

Les også: Audi lager diesel av CO2 og vann til 8 kroner literen