ENERGI

Vil ha redusert produksjon på sokkelen etter ulykke: – Må sørge for minst mulig risiko

Oljearbeidernes fagforbund Safe har tillit til dem som håndterer helikopterulykken utenfor Bergen, men ber operatørene på sokkelen styrke beredskapen.

Redningshelikopteret var tilknyttet Oseberg-feltet i Nordsjøen der Equinor er operatør.
Redningshelikopteret var tilknyttet Oseberg-feltet i Nordsjøen der Equinor er operatør. Foto: Marit Hommedal / NTB
29. feb. 2024 - 09:47

– Jeg håper de iverksetter beredskapsplaner, og at de reduserer produksjonen. De må sørge for minst mulig risiko, sier Safe-leder Raymond Midtgård til NTB.

Deres tanker går til de rammede i ulykken og pårørende, sier han.

En person omkom og fem andre ble skadd i ulykken med et helikopter som var på øvelsesoppdrag for Equinor og var tilknyttet områdeberedskapen for Oseberg-området i Nordsjøen.

Vil fortsette å fly

Midtgård sier at dersom de får grønt lys til å fortsette flygningene i Nordsjøen med helikoptertypen S-92, så vil Safe si til sine medlemmer at det er trygt. Det var et beredskapshelikopter av typen S-92 som var involvert i ulykken onsdag.

– Ja, det er flinke folk som håndterer dette. Vi er opptatt av ting blir gjort ordentlig og tar alle forholdsregler.

Safe har mottatt bekymringer fra sine medlemmer, men Midtgård sier at han ikke tror helikoptertypen S-92 blir satt på bakken etter ulykken.

Et Sikorsky S-92 fra Bristow står klart til avgang fra riggen Maersk Interceptor. Bildet er fra 2015.
Les også

Bekymring: – Vi har etterlyst en plan B

Kun en type

Sikorskys S-92 er den eneste typen som flyr offshore i Norge etter at EC225 Super Puma, produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016. 13 personer omkom i helikopterstyrten på Turøy utenfor Bergen. 

Super Puma-helikopteret styrtet etter at hovedrotoren løsnet på grunn av et utmattingsbrudd i hovedgirkassa. 

Safe-lederen understreker sier at Safe lenge har etterlyst to helikoptertyper.

– Det begynner å haste. Det er åtte år siden forrige ulykke, og vi har lenge etterlyst en plan B. Det er for få helikoptre i dag, sier Midtgård.

Leveringsproblemer

Det er også for tiden leveringsproblemer med reservedeler til S-92. Flere av disse helikoptrene er satt på bakken fordi de mangler deler til å fly. Det skyldes blant annet etterdønninger fra pandemien og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.

Gjennom høsten har derfor helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler.

I Offshore Norge pågår det et arbeid med å håndtere delemangelen til S-92-helikoptrene, og foreningens arbeidsgruppe ser også på muligheten for nye helikoptertyper til å fly offshore på den norske sokkelen.

I januar inngikk Equinor en avtale med selskapet Lufttransport RW AS om å operere to nye søk- og redningshelikoptre for Troll- og Oseberg-området. Det ene skal også brukes til passasjertransport til og fra Equinors plattformer.

Helikoptrene som det er snakk om, er av typen Leonardo AW 139. De skal etter planen være klare for drift fra 2026.

Innhenter informasjon

Helikopteroperatøren Bristow ønsker ikke å kommentere på om helikopteret involvert i gårsdagens ulykke har vært påvirket av mangelen på reservedeler på noe vis.

– Vi jobber fremdeles med å innhente informasjon og vil ikke spekulere. Bristow samarbeider med norske myndigheter om responsen på ulykken, skriver kommunikasjonssjef Adam Morgan i en e-post til TU.

Slike Sikorsky S-92-helikoptre er i praksis enerådende i Nordsjøen, men har hatt flere motorulykker før.
Les også

S-92-helikoptre: Tre alvorlige hendelser siden 2020

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.