2D: Seismikkfartøy med ST 318-design fra Skipsteknisk til COSL. (Bilde: Skipsteknisk)

ROLLS-ROYCE

Rolls-Royce utstyrer Kina-fartøy

Rolls-Royce skal lever framdriftsutstyr til to avanserte offshoreskip og ett seismikkfartøy i Kina.

ST 259 konstruksjonsfartøy:

Lengde: 125,4 meter

Bredde: 25 meter

Verft: CSSC Huangpu Wenchong Shipyard

Rolls-Royce-leveranse pr. skip:

  • 6 x B32:40L6A diesel generatorer
  • 2 x US 60 fremdriftsthrustere
  • 2 x UL 255 opptrekkbare thrustere
  • 2 x TT 2650 tunnel thrustere
  • Helicon X3 kontrollsystem
     

2 D seismikkfartøy ST 318:

Lengde: 84,6 meter

Lengde: 18,4 meter

Køyeplass: 50 personer

Verft:  Shanghang Shipyard

Rolls-Royce-leveranser:

  • 4 x C 25:33L6A dieselgeneratorer
  • 2 x SR662-FCP styremaskin
  • 2 x FB 2330x3500 ror

Alle skipene er designet av Skipsteknisk i Ålesund for China Oilfield Services Ltd. (COSL).

De to konstruksjonsskipene, med ST 259-design, blir på 125,4 meters lengde og 25 meters bredde.

Hver får seks motorer, to azimuthtrustere, to opptrekkbare thrustere, to tunnelthrustere og kontrollsystemer fra Rolls-Royce.

2D seismikk

Seismikkfartøyet får fire motorer, ror og styremaskiner fra Rolls-Royce.

Skipet er av ST 318-design, og er 2D-seismikkskip på 84,6 meters lengde og 18,4 meters bredde.

Kontraktene til Rolls-Royce er til sammen verdt 190 millioner kroner. Om lag 80 prosent av utstyret produseres i Norge.

Les også: Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi

Kina-verft

De to konstruksjonsfartøyene skal bygges ved CSSC Huangpu Wenchong Shipyard for levering i første og andre halvår 2016.

Seismikkfartøyet skal bygges ved Shanghang Shipyard for levering andre halvår 2015.

To like: COSL har bestilt to avanserte offshorefartøy med norsk design og mye norsk utstyr ved et kinesisk verft.
To like: COSL har bestilt to avanserte offshorefartøy med norsk design og mye norsk utstyr ved et kinesisk verft. Skipsteknisk

Kjenner

Salgssjef i Rolls-Royce, Roy Arne Stavik, sier at de kjenner COSL godt fra før.

– Det kinesiske rederiet legger vekt på sikre og effektive operasjoner, og det passer godt sammen med våre prinsipper og løsninger. Vi setter stor pris på at COSL velger vårt utstyr til disse tre nye fartøyene og gleder oss til å få fortsette samarbeidet med dem, sier Stavik i en pressemelding.

Skipsteknisk har levert design for offshorefartøy til COSL også tidligere.



Les også:

Kleven belønner de ansatte med bonus  

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Batterihybrid-ferge sparer nær 40 prosent drivstoff